Aan zee op het vasteland

Finland, Hailuoto

Vanmorgen namen we weer de veerboot. Terwijl we staan te wachten, ziet Paul een tureluur op een autoband zitten. Ergens in het riet hoorde hij een ander in het nest. Ze communiceren met elkaar. Paul ziet het nest niet.
We staan redelijk vooraan in de rij, dus op de boot staan we tegen de klep.
Op het vasteland kunnen we de wc legen bij een tankstation, volgens P4N. Helaas niet vandaag, “next week”, krijg ik te horen als ik vraag naar de haak om het putdeksel omhoog te halen.
We rijden door naar Halttula. In het bos aan de kust is een voormalige camping, waar nog een paar parkeerplekken zijn. Er is een strandje en daar spelen wat mensen in het water. Vrij snel nadat wij aankomen, vertrekken ze. Dat heeft niet met ons te maken. Als er later anderen komen, blijven ze ook maar kort.
Voor we de omgeving bekijken eerst deeten, want er zijn weer veel muggen.
Ik loop een stukje de zee (Botnische golf) in. Het is heel lang ondiep.
Paul graaft maar een kuiltje voor de wc. We gebruiken geen chemicaliën, dus kwaad kan dat niet.
’s Avonds komen er nog twee mensen die een tentje opzetten.
De weerapp meldt in plaats van een tijd voor zonsopkomst en -ondergang “pooldag”. We zijn nu dus zo noordelijk dat de zon boven de horizon blijft. Hopelijk kunnen we een van de komende nachten een foto maken van de middernachtzon. Vannacht niet want hier zit de zon dan achter de bomen