Deze komt op de lijst

Zweden, Noret

Toen gisterochtend de blokken onder de wielen vandaan gingen, stroomde het water van de camper.
Onderweg zien we af en toe de zon, maar vaker kijken we naar regen op de ramen.
In Mora willen we even boodschappen doen. Het regent flink als ik (met regenjas aan) uitstap. Voor ik in de winkel ben, is mijn broek al doorweekt. Als ik de winkel weer uitkom, regent het nog steeds en heb ik een wolkbreuk gemist. Op het parkeerterrein moet ik tot mijn enkels door het water. Gelukkig hebben we droge kleding en schoenen bij ons.
We rijden door over de E45 naar Malung. We hebben besloten de westelijke route langs het Vänern (het grootste meer van Zweden) te nemen.
Een stukje voorbij Malung vinden we aan een landweggetje een plekje met uitzicht op een meer.
In het bosje langs de weg vind ik bosbessen. Tussen de buitjes door pluk ik weer wat. Regenbroek en wandelschoenen aan tegen het vocht. De eerste bergbramen zijn ook rijp hier. Ik pluk er een en weet meteen weer dat we die niet zo lekker vinden. Ze zijn wel erg mooi om te zien. Tijdens het rijpen kleuren ze van rood/oranje naar geel. Na het plukken blijft een geel sterretje over.
We besloten gisteren om vandaag verder te rijden, maar vanmorgen scheen de zon en in een ander stuk bos vond ik heel veel bosbessen. Ik ga nog even wat plukken, Paul maakt ze schoon en dan moeten ze eigenlijk verwerkt, want ze zijn wat nat (sap, omdat ze rijp zijn).
We blijven dus hier staan en deze plek komt op een lijstje, dat we gaan maken, met bosbeslocaties.
Terwijl ik jam kook, wandelt Paul een stuk langs de weg. Gisteravond ging hij naar de ene kant, vandaag naar de andere. Na 3 km komt hij in een dorp, waar een bewoner hem vertelt over een feest dat volgende week wordt gehouden. Er wordt houtskool gebrand. Daarbij wordt het hele weekend muziek gemaakt, gegeten en gedronken. Het hout ligt al gestapeld klaar om te branden.
Op de hoek van zijn veld liggen sleeën, die ’s winters worden gebruikt om hout uit het bos te halen. Hij laat ook de smidse zien, die hij aan het bouwen is.
Aan het eind van de middag pluk ik nog wat bessen. Die staan nu geschoond in de koelkast. Een van de komende dagen worden ze verwerkt tot jam voor onze wintervoorraad.

Wat leuk te lezen dat jullie nu in een gebied zijn wat ik heel goed ken,Mora ,Siljan en ten noord westen daarvan richting de Noorse grens kom je langs Idre en Idre fjäl,het prachtige meer en de plaats Grövelsjön . , daar ging ik met de kleinkinderen bessen plukken,jam maken ,pannenkoeken bakken met de verse jam er op,dat was smullen. Ik hou van Zweden ,mijn kleindochter heeft in Stockholm gestudeerd en heeft er nu een baan,zij wil in Zweden blijven. Gaan jullie nu richting Karlstad en via Denemarken , Hälskngborg , terug of stappen jullie in Götheborg opde boot. Hoe dan ook ik wens jullie een goede , veilige thuisreis. Ineke en ook groeten van Ad.

Ineke 2023-07-21 19:55:54

Het water loopt me in de mond bij het lezen van de bosbessenjam! JamJam.