Lifters

Marokko, Bni Guil بني كيل

Voor we vanmorgen vertrokken aan de campingbaas gevraagd of de R602 (tussen de N17 en Mengoub) te rijden was. De weg staat niet op onze kaart, maar op het kaartje dat we gisteren kregen wel als verharde weg. Het eerste stuk is verhard, de rest piste. We nemen dus niet de gok en rijden via Bouafra verder.
Halverwege pikken we een lifter op en even later nog een. De twee blijken elkaar te kennen, maar spreken geen woord Frans. Het paar dat we weer wat verder ook mee laten rijden ook niet. Ze zitten rond onze tafel en af en toe horen we ze kletsen, de heren dan. De dame heeft meteen toen ze tegenover 2 vreemde mannen kwam te zitten haar hoofddoek voor haar gezicht getrokken.
Als we in Bouafra stoppen en Paul iedereen laat uitstappen, wordt er op de stoep gelachten: 3 mannen met sjaals om het hoofd en een vrouw die uit een buitenlandse camper stappen.

Lieve (onze tomtom) is de rest van de route van slag. Wij willen via de N10 naar het westen en zij wil ons iedere keer terug laten rijden naar Bouafra en dan naar het noorden.
We snappen het pas als na tig kilometer op haar scherm de weg ophoudt. In reallive gaat die gewoon door, maar we zitten wel vlak tegen de grens met Algerije. Hier een aarden wal met af en toe een politiepost. Zou dit “militair gebied” zijn en daarom niet afgebeeld? Op onze kaart staat de N10 wel gewoon als doorgaande weg.
Na een aantal kilometers gaat Lieve herberekenen en nu is het nog 90 km en 1,5 uur naar onze geplande camping. Voor die tijd was het meer dan 700 km en zouden we na middernacht aankomen.

Het gebied waar we de hele dag doorrijden is voornamelijk steenwoestijn. Soms een stukje met (beginnende) zandduinen. Af en toe een wadi met wat water. Het ziet er dan meteen groener uit. Ook als er geen water te zien is. Regelmatig komen we langs plaatsen waar ze bezig zijn dadel- of olijfboomgaarden aan te leggen. Irrigatieleidingen liggen er al. De gaten zijn gegraven en soms staan er al rijen plantjes (beschermd door wit plastic).

Prachtig, mooie foto's en van die lifters gewoon geweldig. Het is weer een genot om jullie te volgen. Veilige reis.

bertje.is.weg 2019-01-16 18:29:31

Op https://youtu.be/a0eenYvLM28 zie je wat de dashcam registreerde van de lifters.