Giant’s Causeway en Cliff Path

Verenigd Koninkrijk, Northern Ireland

Niet de shuttlebus genomen, maar een paar kilometer voorbij het bezoekerscentrum van de Giant’s Causeway de camper op een parkeerplaats gezet. Daar een bus (OV) genomen naar de Giant’s Causeway en terug gewandeld langs het coastal cliff path.
Het eerste stukje vanaf het bezoekerscentrum was file wandelen, maar toen we een keer de grote massa basaltblokken (de dam) voorbij waren, werd het rustiger. Vanaf het moment dat we het trappenpad (Shepherd’s Steps) naar boven hadden genomen naar het Causeway Cliff Path, kwam je bijna niemand meer tegen.
De Giant’s Causeway (een Unesco World Heritage Site) bestaat uit zeshoekige basaltkolommen. Lava werd door vulkanische tunnels in een kalksteenbedding geperst en bij het afkoelen trok het samen tot zeshoekige kolommen, net zoals er in opdrogende modder zo’n soort patroon kan komen.
Langs de kliffen hier in Noord-Ierland zie je steeds de kolommen staan. Bij de Giant’s Causeway kan je erop en erover. Op andere plaatsen kijk je van de kliffen er tegenaan of erop omlaag.
Na onze wandeling (een kilometer of 8 over de kliffen klimmen en dalen) een late lunch en toen onderweg naar Larne. Bij Ballymena nog een paar boodschappen en daar in de buurt bij een servicestation het toilet nog even geleegd. Water bijvullen wilden we ook, maar het was zo gechloord dat we daar maar mee zijn opgehouden. We hebben ook nog wel water voor een dag (of 2).
We staan nu op een vrachtwagenparkeerplaats vlak bij de haven van Larne. Vannacht om 3 uur rijden we erheen.
Alhoewel er regen werd voorspeld voor vandaag hebben we het tot Larne droog gehouden.