Marokko

Spanje, Los Barrios

Gisteren reden we door naar Algeciras. Tegen vieren stapten we binnen bij Carlos, een bureautje waar tickets worden verkocht voor de veerboten naar Tanger Med en Ceuta. Wij willen de volgende dag om 10.00 naar Tanger Med. We varen dan met Balearia en betalen € 190,- voor een open retourticket. Uiteraard krijgen we de gebruikelijke fles wijn (cider in dit geval) en een cake.
Vorige keer kregen we ook al formulieren mee om de camper in Marokko in- en uit te klaren, maar per 1-1-19 wordt dat bij de douane in Tanger Med geregeld.
Na nog wat boodschappen bij Lidl en Carrefour overnachten we op de parkeerplaats van Carlos.
Tegen half negen vanmorgen reden we naar de haven, waar we konden aansluiten in de rij campers.
Pas tegen tienen kwam er beweging. We hadden onze boardingpassen gehad en weer afgegeven, waren langs de paspoortcontrole en stonden al aan de kade toen onze boot binnenkwam.
We vertrokken uiteindelijk om 11.15 uur en zo’n anderhalf uur later meerden we aan.
De Marokkaanse douane is aan boord en doet daar de paspoortcontrole. Aan de Marokkaanse kant van de haven hebben we alleen nog de controle van de wagens en het inklaren. Afgeven van het kentekenbewijs en mijn paspoort (de camper staat op mijn naam) en dan wachten.
Na een uurtje (tegen half drie) hebben we onze papieren terug met een vergunning om tijdelijk (maximaal een half jaar) in Marokko te rijden.
Ons doel vandaag is een camping in Martil (aan de Middelandse zeekust). Lieve stuurt ons op een gegeven moment een kleinere weg op en wil daarna een afslag een steengroeve in. Die nemen we dus niet. Als we niet meer weten waar we zijn, keren we.
Onderweg veel windmolens. Die hebben we 3 jaar geleden niet gezien. Marokko zet dus ook alternatieve energiebronnen in. In het zuiden is ook al een groot zonnepark gebouwd.
Er waait een harde oostenwind en de zee heeft flinke witte koppen.
Na installatie op de camping lopen we de stad in om iets te eten.

Wat zien jullie er allebei ontspannen uit! Lieve groet...

Godfried Beumers 2019-01-05 11:36:37

Prachtig landschap. De rij wachtende en hoog opgetaste auto's herinnert ons aan onze eigen overtochten naar Tunesië vanuit Marseille en Genua. De rij campers op de foto is indrukwekkend, nooit geweten dat er zovelen in de winter naar Marokko reizen.

Klaas en Josée 2019-01-05 13:21:24

Die windmolens staan er al een aantal jaren hoor, waarschijnlijk zijn jullie nog nooit over die binnenweg gereden, wel een mooie route he?. Veel plezier. Wij volgen jullie met plezier.