Regen en zon

Zweden, Söderhamn

“Wat hadden we een mazzel met het weer gisteren”, was wat we gisterochtend tegen elkaar zeiden. Sinds zondagnacht regende het pijpenstelen.
Tegen half twaalf werd er afscheid genomen en vertrok ieder een kant op. Behalve Lotte en Lasse natuurlijk, die bleven met zijn tweeën achter.
Wij gingen naar het zuiden. In Söderhamn wilden we de Oscarborgtoren bekijken en het was zowaar even droog toen we daar aankwamen. We konden dus droog de 125 treden beklimmen om hem te bekijken. Naar binnen (en nog hoger) konden we niet. Hij is alleen op doordeweekse dagen open. Waarvoor de toren werd gebruikt, zijn we ook niet te weten gekomen.
Nog even een klein rondje door het stadje: langs het stadhuis en een (gesloten) kerk, met rond de kerk een aantal grote grafmonumenten.
We rijden door naar een parkeerplaats bij een badstrandje aan de Botnische Golf. We staan in het bos tegenover de jachthaven van Norrsundet.
Als we vanmorgen wakker worden, is dat onder een strak blauwe lucht.
We gaan door naar Gävle, waar we een lege gasfles willen laten vullen. Op Park4night hebben we een adres gevonden. In tegenstelling tot in Nederland gaat het vullen van de fles zonder problemen.
Daarna gaan we nog even Gävle in. De Heilige Drievuldigheid kerk is de grootste en oudste kerk van de stad. We lopen er even binnen. Opvallend is de (17e-eeuwse) uit hout gesneden preekstoel. De toegang tot de trap naar preekstoel is afgesloten met een deur, die ook weer met houtsnijwerk is versierd.
Het altaar retabel konden we niet goed bekijken. Voor het altaar zat een groep mensen te mediteren.
Nadat we ook nog even bij de oude havenpakhuizen hebben gekeken, rijden we door naar het strand bij Skutskär. Terwijl Paul een stukje langs het zandstrand en door het bos loopt, maak ik de vossenbessen schoon. Ik maak er jam van. Op advies van Mante met meer suiker erin dan ik normaal doe.
Van de bosbessen, die we hadden geplukt voor de toetjes, vries ik een deel in.