Beelden van Gemert

Nederland, Elsendorp

Voor we vertrokken vanmorgen liepen we een rondje door Gemert. Paul had gisteren gezien dat er een kasteel was. Helaas konden we er niet bij komen. De poort was dicht, alhoewel de ophaalbrug wel neer was.
In de kasteeltuin het bevrijdingsmonument “de Vredesengel” met als tekst “Namen zijn Mensen”. Rond het beeld de namen van alle gevallenen. We moesten het bekijken vanaf het Ridderplein.
Opvallend in het dorp op verschillende plaatsen standbeelden van Gemertse verenigingen. We zien een eerbetoon aan de twee schuttersgilden “Tamboer en Vaandeldragers” en een dank aan de Gemertse gemeenschap van het Jachthoorn en Trompetterkorps.
De grote kerk is gewijd aan Sint-Jans onthoofding. Even verderop zien we een beeld van een heilige met zijn hoofd in de handen “De heilige losbol”. We dachten in eerste instantie dat het dezelfde St Jan was, maar die laatste is Dionysius van Parijs. Hij is de patroon van de Gemertse kermis.
Ergens in een tuin zien we een verzameling bouwsels die doen denken aan kerktorens. Het blijkt het woonhuis (en tuin) van outsider-kunstenaar Gerard van Lankveld.
Na dit rondje Gemert gaan we verder. We strijken neer op een camperplaats bij Neer. Onze eerste keuze bij Kessel-eik, dichter langs de Maas, was vol.

Weer een leuk stukje geschiedenis,dank je wel. Zo te zien hebben jullie gelukkig ook mooi weer,geniet ervan. Ik kijk uit naar jullie volgende belevenis.