Svamp, fika en taco

Zweden, Jämtland County

Gisteren haalden we Tindra uit school. Bij vertrek werd naast haar autostoeltje ook de grote eenhoornknuffel in de camper gelegd.
Snel na vertrek uit Hammerdal werd er voer ingestopt: na een schooldag gaat dat er wel in.
De dino’s van mijn tante werden meteen herkend als t-rex en brachiosaurus.
Onderweg zien we een elandpas. Rond 1 september start de elandenjacht. Elanden worden gejaagd door een groep jagers. Een of twee lopen in het bos met hun hond. De hond moet de eland op zijn plaats houden. Door te blaffen weet de jager waar de eland is en kan hem neerschieten. Maar niet alle elanden kennen de regels van het spel en soms gaan ze aan de haal. Aan de rand van het bos zitten een aantal jagers in stelling. Via de jachtradio horen ze in welke richting de eland wordt gedreven en weet de jager dat hij paraat moet zijn om te schieten.
We reden eerst naar Sundsvall. Het grootste deel van de route gaat langs een rivier: eerst de Ammerån en daarna de Indalsälven. Aan de overkant van de wilde rivier beboste hellingen.
In 1897 maakte koning van Siam als gast van de Zweedse koning Oscar II een tocht langs de rivier de Indalsälven. Ter herinnering aan die tocht is er een Thais paviljoen gebouwd. Het gebouwtje is in delen van Thailand naar Zweden verscheept en hier door Thaise ambachtslieden in elkaar gezet. In het paviljoen staat een levensgroot beeld van de koning. Wij reden een paar kilometer om om vanaf de parkeerplaats een blik te werpen op het paviljoen en de tuin er omheen. Uitstappen deden we niet. Het regende bijna de hele dag.
Tindra wilde graag in de camper eten, dus haalden we bij een Grieks restaurant in Sundsvall eten. Daarna door naar Hudiksvall, waar de koffie, thee, frisdrank, schaaltjes met crackertjes en een plank kaas klaarstond.
Van Östersund, via Hammerdal naar Hudiksvall was 360 km. Meestal rijden we minder kilometers op een dag, maar voor de Zweden is dit niet zo heel ver.
Wij brachten bloembollen mee voor Lotte en Lasse en die vielen in de smaak.
Vanmorgen was het droog, dus we gingen naar het bos om paddenstoelen (svamp) te zoeken. De bedoeling was eigenlijk cantharellen, maar die waren er weinig. Mante vond wel Fårticka (albatrellus ovinus). De Nederlandse naam hebben we niet kunnen vinden. Er mogen geen foto’s van Tindra op internet, dus op een van de te plaatsen foto’s van vandaag is ze weggelakt.
Dan naar de oever van een meertje voor de eerste fika van vandaag: vuurtje stoken, worstjes roosteren en die eten in een broodje.
Na het cadeautjes uitpakken van Tindra de tweede fika. De kaarsjes uitblazen op de door haar moeder gebakken dinosauriërstaart en dan smullen van die taart, koekjes met pootafdrukken van dino’s en andere zoetigheid.
Normaal is vrijdag tacodag in Zweden, maar bij ons was dat vandaag het avondeten. Een tafel vol schalen rauwkost, kaas, room en andere sauzen; op het fornuis een pan elandgehakt. Iedereen pakt een taco (bij ons heet dat een tortilla) op zijn bord, vult die naar believen en dan eten.

Woont jullie zoon in Zweden of jullie dochter en de kleindochter ,de jarige.Fijn omdat mee te mogen vieren.

Ineke 2021-09-11 22:22:43

Alsnog gefeliciteerd met de verjaardag van Tindra. Wat een volle dag! Voor ons ongekend eind rijden met diverse uitstapjes; svamp zoeken, vuurtjes stoken. Gelukkig zitten er 24 uur in een dag. Leuk dat Tindra de gehaakte dino's herkende.

Joanne 2021-09-12 17:30:21

Wat fijn dat jullie op de verjaardag van jullie kleindochter waren. De paddenstoelen zijn ook weer mooi. Ik zou het verschil tussen kunnen eten en dood gaan niet weten. Ik bewonder de mensen altijd die dat wel kunnen.