Sporen in het bos

Zweden, Undersåker

Toen we vanmorgen wakker werden, regende het. Niet echt bessenplukweer, dachten we.
Na de koffie was het droog en de volgens de weerapp zou het in de buurt van Åre voorlopig ook droog blijven. In die buurt wisten Mante en Christian een plek waar aan een kant van de weg bosbessen groeiden en aan de andere kant van de weg trechtercantharellen.
Na een broodje gingen we het bos in. Wij met Christian mee voor bosbessen, Tindra met Mante mee op zoek naar paddenstoelen.
Er waren wel bosbessen, maar niet zulke volle struikjes als waar wij plukten de afgelopen dagen.
Mante vond wel wat paddenstoelen maar ook niet wat ze graag wilde. Waren anderen ons voor in dit stuk bos?
Wat we wel zagen: een pootafdruk van een beer, een hoop berenpoep, een stuk elandbot, een elandpootafdruk en elandenpoep.
Van Henk hadden we donderdag al gehoord dat de berenjacht vorige week was geopend en dat er in Jämtland, de provincie waar we nu zijn, zo’n 300 zouden moeten worden afgeschoten.
Na een paar uur reden we terug naar Östersund. Christian maakte de bessen schoon om in te vriezen. Tindra ging aan de gang met lego. Paul keek mee. Zijn sokken gingen ‘s avonds in de vuilnisbak.
’s Avonds aten we eland: rosbief en biefstuk, respectievelijk geschoten door een vriend en Lasse, de vader van Christian.

Wat bijzonder om de afdruk van een berenpoot te zien. Hartelijke groeten van Emily

Emily 2022-08-28 21:36:36

Leuke foto's en goed te ziendat jullie het naar je zin hebben. Äre ken ik van het skiën,we skieden of op Idre fjâll of in Äre en zoheel anders dan in Oostenrijk,Frankrijk of Zwitserland, scandinaviers zijn echte buitenmensen met lunchtijd gingen ze langs de piste BBQen vuurtje stoken,zo leuk.