Laatste dingen in Rome

Italië, Rome

Gisterochtend hebben we wat gerommeld rond de camper, tussen de handelingen met wasmachine en droger door. Op onze plek vliegen (als de zon schijnt) heel veel bijen laag bij de grond. Af en toe zien we ze in of uit een gaatje kruipen. Zandbijen?
Gistermiddag gingen we naar de stad. De Spaanse trappen moesten we toch nog even langs en ook het Piazza Navona verdiende nog wat aandacht.
De Spaanse trappen (formeel Scalnata de Trinità dei Monti) de verbinding tussen de Piazza de Spagna (naar Palazza di Spagnn (17e eeuw) gebouwd voor de Spaanse ambassadeur bij de paus) en de Franse kerk Trinità dei Monti.
Onder aan de trappen een fontein van Pietro Bernini (de vader).
Dwars door dure winkelstraten (Gucci, Prada, Dior, YSL etc) wandelen we richting Piazza Navona. Ook hier weer fonteinen. De Fontana de Quatra Fiumi (Bernini) heeft allegorische beelden van de vier grote rivieren van de toenmalige wereld (Nijl, Ganges, Rio de la Plata en Donau), Ze zitten op rotsen onder een obelisk. Veel mensen willen zich laten fotograferen voor de fontein, dus een foto zonder mensen zat er niet in.
We lopen nog door naar Campo de’ Fiori, waar de markt net aan het opbreken was. Daarna steken we de Tiber over voor een drankje. Ergens op de terugweg naar een metrostation eten we iets.
Vanmorgen gingen we met een tram door een wat onbekender deel van Rome. Rond de Piazzo di Mincio zijn begin 20ste eeuw huizen ontworpen door Gino Coppedè in de zogenaamde Stile Liberty, de Italiaanse Jugendstil. Schitterend.
Vanmiddag weer bij de camper. Morgen gaan we verder. Na een week Rome willen we wel weer iets rustigers.

Dank Arendien en Paul d De laatste keer dat ik in Rome was is 13 jaar geleden,maar nu kwamen de bezienswaardigheden weer op mijn netvlies,Rome , Florence ,Sienna en Venetië, ,historie,kunst ,gebouwen enz.

Ineke. 2022-06-12 22:08:26

Het was weer boeiend, maar ik kan mij voorstellen, dat er ook naar rust verlangd wordt. Het zijn heel wat indrukken.

Magda 2022-06-14 16:43:52

Geweldig verslag en prachtige foto’s, wat is Rome toch een prachtige stad, je komt er ogen tekort, geniet van al het moois en een goed vervolg van jullie mooie reis, Gerard