Vinaròs

Spanje, Vinaròs

Vanmorgen fietsten we naar Vinaròs, een kilometer of 20 verder noordelijk aan de kust.
De barokke ingang van de Archpriest de Assumpcio-kerk is indrukwekkend. Naast de ingang een hoge klokketoren. De kerk diende in het verleden ook als fort. Binnen kapellen met tegeltableaus en glas-in-loodramen. Aan de buitenkant nog een portaal van 1582, verplaatst toen de oorspronkelijke kerk werd afgebroken.
Van het eind van de 19e tot het begin van de 20e eeuw ging het economisch goed met stadje. Het was ook de tijd van het Modernisme (Moderniste: de Catalaanse art nouveau, o.a. bekend van Gaudí). In Vinaròs zijn dan ook een aantal gebouwen te zien, die in die tijd zijn gebouwd. Ook een aantal oudere panden zijn gerestaureerd. De oudste uit de 14e-15e eeuw.
Na wat zwerven door het centrum pakken we een terrasje bij een banketbakker. Het is ondertussen (in de zon) 29˚, volgens een thermometer. Nog wat zwerven en dan is het tijd voor een warme lunch: salade met geitenkaas vooraf, dan calamares (met sardientjes, friet en stokbrood met knoflookboter) en een toetje voor €12,-. Voor ons eigenlijk te veel eten. Als we weer thuis zijn, zitten we nog vol.

Ik wil wel ruilen qua temperatuur al is het voor Nederlandse begrippen niet koud vandaag. Maar een saaie grijze lucht. Mooie pandjes! Dat eten ziet er zalig uit. Mmmm! Mocht ik er morgen niet aan toekomen, dan wens ik jullie alvast een fijne jaarwisseling en een gezond, avontuurlijk 2022!

Magda 2021-12-30 11:49:44

Wat een mooie kerken en andere gebouwen. Dan is het hier toch maar behelpen! Als jullie terug zijn moeten we maar eens bepraten hoe nummers 82 en 84 er hier zouden uitzien 😊