Van Ljusnan naar Ljungan

Zweden, Ljusdal

Na het ontbijt, gevolgd door fika, namen we afscheid. Wij rijden naar een camperplek aan de Ljusnan. We kennen deze plek van een aantal jaren geleden. De CP ligt aan de snelstromende rivier die vroeger werd gebruikt om boomstammen in vlotten te vervoeren. Ter bescherming (en geleiding) van die stammen werd in de bocht aan de overkant een muur gebouwd.
Ik loop even het bos in om te kijken of er nog bosbessen zijn. Jampotjes heb ik niet meer, maar nu wel wat plek in het vriesvak van de koelkast. De bosbessenstruikjes waren leeg. Lingon (vossenbessen) waren er wel. Het rood steekt mooi af tegen het witte rendiermos dat hier ook overvloedig groeit.
Vandaag pakten we een weggetje binnendoor. Op Googlemaps en de kaart zagen we hem. Waze wilde hem pas aangeven, toen de optie “onverharde wegen vermijden” was uitgezet. Het was inderdaad een gravelweg, maar prima te rijden.
Bij de koffiestop loop ik weer even het bos in. Geen bosbes, maar wel weer lingon. Ik pluk een litertje. Een stukje verderop staan wel bosbessen. Dus nu maar even met twee bärplockare aan de gang.
We vinden een naturrastplats aan de rivier de Ljungan. Paul loopt naar de (verlegde) waterval. De oude waterval is met stenen afgezet.
De bosbessen liggen ondertussen in het vriesvak. Als ze zijn ingevroren, gaan de lingon er ook bij.

prachtige kleuren, die bessen, en ik weet nou ook wat rendiermos is!

maaike 2022-09-12 21:02:59

Al die jaren datwe naar Idre,Zweden gingen,bakken met bessen plukten en Ródgród maakten enals toetje aten met ijs en slagroom,hoe heerlijk was dat. En die prachtige heldere meren,laatst toen we er waren nog in gezwommen ,was wel even Brrrrrrrr,maar daarna voelde je je als herboren. Nog veel plezier samen. Groeten ook van Ad , Ineke.

Ineke 2022-09-12 21:58:17

Mooi die vossenbessen tegen het rendierbos. Het maakt de foto gelijk heel mooi.

Magda 2022-09-13 10:36:17

Hallo Arendien en Paul, aan de foto ,s te zien, maken jullie een prachtige reis. En het is niet de eerste keer. Wat een prachtig land met al die water partijen. En jullie hebben daar ook prachtig weer. Zo te zien is het echt genieten van jullie reis. Hier gaat alles zijn gangetje en we genieten volop van het buiten zijn, wij wensen jullie nog heel veel mooie dagen en geniet van alles om je heen. Gerard