Serra de Monchique

Portugal, Aljezur

In tegenstelling tot de voorgaande dagen was het gisteren bewolkt en regenachtig. We reden via Aljezur naar Monchique. Dit zou een mooie weg zijn door de bergen (Serra de Monchique). Het eerste deel zagen we weinig anders dan de weg en directe omgeving. Af en toe reden we zelfs in de wolken.
In het tweede deel wel af en toe mooie uitzichten op groene hellingen met terrassen, bomen en soms huizen. Dat alles onder grijze luchten.
In Monchique wilden we het portaal van de kerk bekijken. Van een afstandje hebben we hem ook gezien. Dichterbij komen en foto’s maken, wilden we niet: er ging een rouwdienst worden gehouden en wij vinden het niet kies om daarbij te storen.
We rijden door naar Alferce, waar de gemeente eerst een serviceplaats heeft aangelegd met een paar parkeerplaatsen (inclusief barbecueplaats, afwasbakken en toiletten). Toen de behoefte groter bleek, werden meer plekken gemaakt langs een zandweg langs moestuinen. In de moestuin naast de camper groepen puttertjes en andere vogels.
Vanmorgen fietsten we richting de Picota, de een na hoogste top van de Serra de Monchique. De zon scheen, maar het zicht was heiig, dus de zee bij Portimᾶo was niet te zien.
We fietsen tussen kurkeiken en eucalyptus. Kurkeiken kunnen om de 9-11 jaar worden ontdaan van hun bast (kurk) en we zien bomen die recentelijk zijn ontbast en andere waar de bast al weer een aantal jaren is gegroeid. Langs een zijweggetje ligt geoogste kurk.
Op sommige plekken is te zien dat er een aantal jaar geleden een bosbrand is geweest. De eucalyptus groeit snel, maar laat bij droogte snel zijn bast vallen. Vooral de oliën erin maken hem brandgevoelig.
Door alle stukken bast die omlaag hangen, heeft Paul op een gegeven moment het idee door een jungle te fietsen.
Wat verderop wordt het pad zo slecht dat we besluiten (na een pauze op een dorsvloer bij een vervallen boerderijtje) terug te gaan.
Vanmiddag kregen we weer een paar flinke buien. Hard nodig voor het land. Vanaf oktober heeft het niet meer noemenswaardig geregend in Portugal.

Leuk om te lezen want wij willen dezelfde route volgende week rijden. Er zitten heel veel oliën in de Eucalyptus en daardoor branden de bomen zo goed. Ook in Australië zijn daardoor zoveel koala’s om het leven gekomen.