Nog meer garages

Marokko, Ouarzazate

Vanmorgen de patron meegenomen op een testritje, zodat hij zelf het trillen kon voelen. Hij constateerde dat de kruiskoppeling nog niet helemaal goed was. Weer eraf en terug naar degene waar hij gisteren was geweest. Wij lopen ondertussen even het wijkje in; kopen een paar broodjes bij 2 vrouwen, die ze bakken in een klein gasoventje. Ik mag even kijken.
Na een kop koffie / thee zijn ze bij de werkplaats net bezig het wiel weer te plaatsen als we terug komen. Paul gaat weer testen en het trillen is niet over. Alle banden worden bevoeld en de buurman van de bandenservice wordt erbij gehaald. (Een van) de achterbanden heeft een bobbel. Die zouden we moeten vernieuwen. Ze zijn van 2019, niet de beste kwaliteit (volgens hen), maar toch al 50.000 km meegegaan. (Toen in Demnate – Marokko gekocht). De buurman gaat bellen. Hij kan twee soorten banden leveren, allebei Turks, dus niet A-kwaliteit, zeggen ze. Ondertussen hebben wij op internet een bedrijf gevonden dat Michelin banden heeft. Ze zijn het met ons eens, dat als we veel rijden we beter goede banden kunnen nemen. Het bedrijf wordt gebeld. Ze hebben geen Michelin in onze maat, maar wel een andere. We rijden er heen. De band die ze hebben is wel onze maat, maar heeft een te lage load-index. Sinds een van onze bussen ervoor werd afgekeurd bij de APK, letten we daar op.
Eerst wordt ons verteld dat ze geen zwaardere hebben in Marokko, maar dat kunnen wij weerspreken met onze banden van 2019. Dan gaat de baas van dit bedrijfje bellen. Na een tijdje wordt ons een foto getoond van een band met de juiste maat en load-index. Ook de prijs wordt genoemd. We gaan akkoord. Na de vraag of ik met een kaart kan betalen, wordt de mevrouw die op het punt stond weg te gaan, teruggeroepen. Zij is de enige die met het pinapparaat werkt. Ik betaal en de baas stapt in zijn auto om de banden te halen. We nemen meteen twee. De andere jongens gaan aan de gang om vast de wielen eraf te halen. We krijgen een complete wissel: voor nieuwe, achter de oude van voor en een van de oude achterbanden wordt de nieuwe reserve.
Een van de jongens spreekt prima Engels. Hij heeft een vriend in Haarlem, vertelt hij. Hij is ook muzikant en speelt soms met Roel van Velzen. Hij liet ons een foto zien van hen samen. Het is dus geen “verhaal”, zoals we een paar dagen geleden hadden van iemand die zei dat hij een vriend was van Aboutaleb en we zeker bij hem langs moesten gaan met zijn kaartje.
De Engels sprekende monteur had naast autotechniek een universitaire opleiding in iets met zaken en talen. In Marokko was geen baan te vinden als vertaler, dus was hij maar gaan werken in de autotechniek.
Al met al was het tegen drieën toen we Ouazazate uit reden. Iets buiten de stad ligt een stuwmeer, aangelegd voor de bewatering van de Koninklijke Golfbaan. Op de oever van dit meer zijn meerdere plekken waar campers kunnen overnachten. Het water staat nu erg laag.
We gaan staan in de schaduw van een oude watertoren en hebben een mooi uitzicht over de omgeving. De toren in het grote zonneveld weerspiegelt het zonlicht.

Wat een gedoe, maar het is nu in orde, begrijp ik. Mooie foto van de zonsondergang! Goeie reis verder, nu op een vernieuwde basis!

Maaike 2024-02-18 21:13:52

Wat fijn dat alles weer oke is. Maar inderdaad een gedoe. Ik wens jullie nog een goede vakantie toe! Hartelijke groet van Emily Wetselaar