Morella en de Maestrat

Spanje, Càlig

Vanochtend reden we door de bergen (heuvels) naar Morella, een van de bases van de kruisridders in El Maestrat. De middeleeuwse muren rond de stad zijn redelijk intact gebleven. Boven de stad stond ooit een kasteel, maar dat is nu een ruïne.
Onderweg naar dit stadje wat oponthoud, omdat er een nieuwe weg wordt aangelegd, waarbij bochten en haarspelden eruit worden gehaald.
Al van ver zie Morella liggen op een berg. In de stad smalle straatjes en trapsteegjes. In het hoogste deel de kerk. Rond de toegangsdeur verschillende heiligenbeelden. Voor de kerk een bijzonder versierd kruis.
In de hal van het gemeentehuis de 4 reuzen. Zij symboliseren de stad in processies en andere optochten. Zij zijn symbool van het samenleven van moslims en christenen in de eeuwen nadat in 1231 het kasteel namens de christelijke koning vreedzaam was overgenomen van de moslims, die sinds de 8ste eeuw in dit gebied leefden. Dit samenleven was de basis van het huidige Morella.
De hoofdstraat heeft galerijen met daaronder erkertjes en soms versieringen boven je hoofd.
Na de lunch reden we door de bergen naar het zuiden. Ares de Maestre is een van de dorpen waar we langs komen. Er ligt geen sneeuw, dus de pas is open.
Mooie landschappen langs de weg met regelmatig olijf- of amandelboomgaarden.
We rijden naar een camperplaats aan de kust bij Castelló de la Plana. Gewoon een grote parkeerplaats speciaal voor campers en met voorzieningen. Je kunt er dus je toilet en vuil water legen en schoon water innemen. Vijf minuten nadat we aankomen, zijn alle plaatsen bezet.
We lopen nog even naar het strand, waar een strandlopertje druk bezig is te fourageren.
’s Avonds is het planetarium, waar we op kijken, verlicht. Het is een vreemd effect.

Een zeer gevarieerde dag zo aan de foto's te zien.