Een koude start

Nederland, Alphen aan den Rijn

Vanmorgen om 10.15 uur vertrokken. We rijden via Bergen op Zoom naar Antwerpen en vandaar via Brussel naar de Ardennen. Onze eerste bestemming is camping d’Haulmé in Haulmé (aan de Semois).
In Frankrijk zijn in december maar weinig campings open, dus we moeten iedere dag plannen hoever we kunnen komen. Lieve helpt ons daarbij. We voeren de coördinaten van een camping in en zien dan hoeveel kilometer het is en hoe lang zij inschat dat we erover doen. Daar tellen we nog wat tijd bij (lunchtijd en rijden met een caravan) en dan weten we of het haalbaar is.
We proberen weer tolwegen te vermijden.
Het is koud onderweg in de caravan (5˚ net als buiten). Tijdens de lunch houden we onze jassen aan en we drinken alleen hete koffie en thee.
Onderweg wat regen- en sneeuwbuien.
De camping blijkt uitgestorven als we aankomen. De kampeerplaatsen staan blank.
De electrapunten blijken wel te werken, dus we koppelen de caravan af op de straat en prikken ons snoer in.
Later komt de beheerder langs. Hij had ons niet zien arriveren. We hoefden niet te registreren, maar graag wel betalen.
Met de kachel op vol wordt het toch nog behaaglijk in de caravan.