Tåkern

Zweden, Västra Tollstad

Vanmorgen fietsten we naar Tåkern, een natuurreservaat een kilometer of 16 verderop. Het meer is minder dan een meter diep en is voor de trek een verzamelplaats voor ganzen en kraanvogels.
De voorspelling is dat het tegen enen zal gaan regenen en onweren, dan willen we terug zijn. Tijdens de heenweg al een onweersbui met mooie wolkenluchten boven het meer.
Onze route gaat voor een groot deel over gravelwegen, langs wat boerderijen en akkers. Regelmatig zien we groepen ganzen vliegen. Opeens aan de kant van een veld (droge) peulvruchten een apparaat met speakertjes en dan horen we het geluid van een gans in nood. De ganzen in de lucht draaien om of zetten een tandje bij.
In het bezoekerscentrum wordt ons verteld dat ze vanmorgen een (dode) bruine vleermuis hebben gevonden. Een redelijk grote voor hier. Hij zit vastgespijkerd op een stuk boomstam, zodat iedereen hem kan zien.
De gebouwen van het bezoekerscentrum hebben muren en daken van riet uit het meer.
Bij de parkeerplaats zien we ook een CP. Moeten we onthouden voor als we weer eens in de buurt zijn. Dan kunnen we ’s avonds of ’s ochtends vroeg (als we de discipline kunnen opbrengen om vroeg op te staan) vogels kijken.
Op de terugweg komen we weer langs een runensteen, gesneden begin 9e eeuw. Op deze steen staat een hele lange tekst, waarin een aantal mythen en verhalen worden genoemd.
Onweren en regenen gaat het pas doen vanaf een uur of vier. Wel staat er een harde wind over het meer. We zien (en horen) de golven tegen de stenen slaan onder ons.

Wat een mooie lucht op foto 1. Zo'n steen heb ik nog nooit gezien. Wat bijzonder.