Asperges

Nederland, Kessel-Eik

Reden we gisteren een rondje langs de Maas, vandaag kozen we de andere kant. Het zou warm worden, dus we stelden een rondje samen, die regelmatig door bos ging. Veel eik, maar af en toe ruiken we dennen. Op een oude eik een aantal zwammen. Google-lens herkent er de zwavelzwam in.
We zitten in het Rijke Roomse zuiden, dus regelmatig kapelletjes langs de wegen. En nog redelijk recent ook, getuige de foto van de kapel voor heilige Catharina uit 2000.
Tussen de stukjes bos akkers. Een aantal keren zien we pioenrozen. Net als de bollenvelden een aantal kleurvlakken. Vaker zien we aspergevelden. Wat ons opvalt is dat er regelmatig al asperges zijn doorgeschoten, soms al tot heel hoog. Wij vragen ons af of er geen stekers te vinden zijn of dat de prijs zo is gekelderd dat het te duur is om ze te steken.
Als we later bij een boer asperges kopen, vertelt die ons dat op akkers waar vroeg wordt begonnen met oogsten, voor 21 juni (normaal het eind van het seizoen) wordt gestopt met steken. De plant moet nieuwe energie opdoen voor volgend jaar. Als de asperge nu al is doorgeschoten, heeft de boer zijn kilo’s al binnen.
Een groot deel van de route gaat door de gemeente Leudal en het gelijknamige natuurgebied. Midden in het gebied aan de Leubeek een watermolen (de St. Ursulawatermolen of Leumolen), die werd gebruikt voor het malen van graan en het persen van olie.
Vanavond eten we dus asperges.
Terwijl Paul voetbal kijkt, heb ik tijd om stukjes te schrijven. Met uploaden zal ik wachten tot na de wedstrijd. Er kijken ook mensen via internet en de verbinding is dus traag.

Zwavelzwam wordt ook wel chicken of the Woods genoemd, is een eetbare paddestoelen smaakt naar... je raadt het nooit... kip!