Garages

Zweden, Överkalix

Gisterochtend om 7 uur stonden we bij de garage in Överkalix. De monteur concludeerde dat de waterpomp de lekkage veroorzaakte. Hij had er geen in voorraad en als hij hem zou bestellen, zou hij geen tijd hebben om hem te plaatsen, want over twee weken begon de vakantie en het was dus ontzettend druk. Hij wilde nog wel bellen met een garage in Morjärv, 35 km verderop. Daar hadden ze een waterpomp op voorraad, maar ook pas op donderdag of vrijdag tijd. Ons chassisnummer werd doorgestuurd, zodat ze konden kijken of het het juiste type was.
Wij terug naar de camping, waar Magnus ons een andere plaats wees en aangaf dat we stroom konden pakken bij het huisje. Dinsdagavond begint de Överkalix dansbandweek en het eerste optreden is in de dansschuur op de camping. Er zijn 30 reserveringen voor plekken. De plaats waar we nu staan is een veld zonder elektra.
We fietsen terug naar Överkalix voor wat boodschappen en een postzegel voor de kaart voor Yttje die zaterdag 100 wordt. Vlak voor we gaan, zien we een rendier over de camping lopen.
Later op de ochtend bellen we de garage in Morjärv of ze het juiste type waterpomp hebben. Die hebben ze. Wanneer kunnen we komen? “Misschien morgen, bel morgenochtend om 9.00 uur”.
Paul vraagt Magnus of hij hem kan helpen. Hij moet iets te doen hebben om niet steeds aan de waterpomp en de onzekerheid daarover te hoeven denken. Magnus weet wel wat. Er moet een shovel vol houtblokken worden gekliefd. Hij verwacht dat er dinsdag veel hout doorheen zal gaan bij alle kampvuurplaatsen. Paul vindt het wel leuk om te doen (voor een paar uur).
Als we dinsdagochtend horen dat we naar de garage kunnen komen, wil ik me niet druk hoeven maken over betaling voor de camping, dus ’s avond loop ik naar hem toe. We mogen zo vertrekken, want Paul heeft zoveel voor hen gedaan. Ze hopen dat het lukt en wensen ons een veilige reis verder.
Vanmorgen om 9.00 uur hoorden we dat we konden komen. Ze zouden het niet in een dag kunnen fiksen. Halverwege de rit nog een keer water bijvullen. Als we er zijn, horen we dat we op hun terrein kunnen kamperen. We krijgen een stroomaansluiting aangewezen.
Wij gaan te voet de buurt verkennen (rugzakje met wat broodjes en e-readers mee). Net buiten het dorp een oud militair terrein met een bunker en een luchtafweergeschut uit 1940. Iets verderop een oude wolspinnerij. De deuren staan open en het glas in de ramen is kapot, maar de machines staan er nog in. Bizar.
Tussen de rails op de spoorlijn groeien boompjes. We kunnen dus veilig even de spoorbrug oplopen.
De Kalixälven stroomt snel.
Terug bij de garage staat de camper binnen, boven een smeerput. Wij kunnen er vannacht in slapen. We krijgen een sleutel van de deur, zodat we naar buiten en binnen kunnen. Het grote rolluik laten ze nog open staan, als ze om half vijf vertrekken.
We gebruiken de gastenwifi om onze Liss-vragenlijsten te doen en Pindat bij te werken.

Ik hoop dat dewaterpomp snel en vooral goed gerepareerd wordt zodat jullie weer verder kunnen. Gelukkig heeft men jullie vriendelijk en behulpzaam ontvangen en geholpen. Goede reis verder,Arendien en Paul.

Ineke 2023-06-27 22:19:52

Overal kom je vriendelijke aardige mensen tegen blijkt ook hier. Fijn want dat houdt het mensbeeld positief.