Trondheim

Noorwegen, Trondheim

Gisteren reden we verder naar Trondheim. Het plan was te overnachten op de parkeerplaats van Ikea en vandaar vandaag met de fiets naar het centrum te gaan. Alleen stond er nu een bord dat die parkeerplaats alleen gebruikt mocht worden tijdens winkeltijden. We zochten dus een andere plek. Park4night meldde een parkeerplaats bij de golfclub. Lieve kon geen route vinden en stuurde ons naar een parkeerplaats er niet zover vandaan. We stonden bij de Byaasen Skiklub. Veel mensen komen er wandelen, honden uitlaten, mountainbiken of langlaufen (op wieltjes in dit seizoen) op de uitgezette loipes. De springschansen zijn niet in gebruik.
Vandaag pakten we de fiets naar het centrum van Trondheim. Vier kilometer ver, maar wel steil omlaag. Paul haalde 45 km toen hij zijn fiets liet lopen. Ik hang wat eerder op de rem.
De Nidarosdomen (de kathedraal) is het eindpunt van alle pelgrimsroutes. De kerk is gebouwd op het graf van Olav de Heilige. In de loop der jaren (tussen 1130 en 1320) zijn er stukken bij en aangebouwd, steeds in een andere stijl.
Sinds 1869 zijn ze bezig met restaureren. De westgevel is voorzien van tientallen beelden van heiligen, koningen, bisschoppen en bijbelse figuren. De meeste zijn niet meer origineel.
Binnen is het erg donker. Overal hangen bordjes dat er niet gefotografeerd mag worden, maar dat is met al die smartphones niet te handhaven. Wij doen dus ook maar mee (zonder flits).
Na de kathedraal lopen we de stad in. Aan de monding van de Nidelva staan kleurige pakhuizen, nu vaak verbouwd tot woonhuizen.
De Vår Frue (Onze Vrouwe) kirke is oorspronkelijk uit 1207. Voordien stond er een houten Mariakerk op deze plaats, die meerdere keren werd verwoest, zowel door strijd tussen verschillende rebellengroepen als door brand. Ook deze kerk is in de loop der jaren uitgebreid. De toren is er later aangebouwd bijvoorbeeld. Als we via de toren binnenkomen, zie je in de hal een tweede entree.
Opvallend aan deze kerk zijn de kleuren: zowel de tweede entree als het altaarstuk (dat oorspronkelijk gemaakt is voor de Nidaros) zijn heel kleurrijk.
’s Avonds loopt Paul een rondje en klimt omhoog de grote schans op. In een meertje ziet hij een bever zwemmen.

Hé, vonden jullie niet dat de Nidarosdomen op de Notre Dame lijkt? Zelfs de achterkant, met al die aangebouwde delen. Erg leuk, hoor, die tot woningen verbouwde pakhuizen!

Maaike 2019-07-21 21:17:22

Hebben jullie al eens een beetje zon gehad? De weerkaarten hier laten veel wolkenpartijen zien in die regio. De Nidarosdomen heeft in Noorwegen de zelfde functie als hier de Nieuwe Kerk in A'dam. Daar worden de Noorse koningen ingehuldigd (gezalfd, niet meer gekroond). Lijkt ons een gezellige stad, zeker met al die gekleurde huizen.