Eerste handelingen in Polen

Polen, Zgorzelec

In Görlitz/Zgorzelec de grens gepasseerd. Meteen een bekend beeld: vrouwen langs de kant van de weg met vruchten. Zelfs al iemand met bosbessen. Die worden hier per liter verkocht. Dat is gemakkelijk af te meten.
Aan de rand van Zgorzelec een winkelcentrum ingelopen om złotys te pinnen en te kijken of er een Orangewinkel was. Het Orange-netwerk heeft in Polen het grootste bereik en heeft ook vaak goede aanbiedingen voor internet (heb ik gevonden op internet).
Via de 30 naar Jelenia Góra. In het centrum vonden we een Orangewinkel. Onze kennis van het Pools is minimaal. De dame die ons hielp, sprak alleen Pools. Gelukkig was er een collega, die kwam helpen als wij er niet uitkwamen. Uiteindelijk liepen we naar buiten met een werkende mifi met (als alles klopt) op dit moment 65GB te besteden.
Van Jelenia Góra door de uitlopers van het Reuzengebergte (Karkonosze op zijn Pools) naar de Tsjechische grens. Een stukje door Tsjechië en dan weer Polen in. Nu nog een paar kilometer en dan zijn we op onze eerste plaats van bestemming: Bieganów 40 in Nowa Ruda, voor ons is dat bij Andrzej. Acht jaar geleden waren we hier voor het eerst, 4 jaar geleden nog eens en dit is dus de derde keer. We worden ontvangen met omhelzingen en verhalen. Daarna is er koffie/ thee en koek.
Andrzej helpt om de camper op een van de terrassen te zetten. Voor ons uitzicht op een bebost dal met daarachter de Góry Stołowe (een bergrug in het Reuzengebergte).