Verlatenheid op Stekenjokk

Zweden, Jämtland County

De afgelopen nacht werd het 0˚C op onze thermometer buiten. Binnen was het om half negen 11˚. De zon scheen en dan wordt het snel warmer in de camper, maar we hebben wel dikke truien aan.
Vanmorgen reden we verder richting het Stekenjokk plateau, met 876 meter het hoogste punt van de Viltmarksvägen. De weg erover is vanwege sneeuw gesloten van half oktober tot begin juni.
Voor we op het plateau aankomen, hebben we eerst nog de Gaustafallet. De wildernisroute loopt door de bergen, waar verschillende beekjes rivieren vormen. Door hoogteverschillen valt het water regelmatig meters naar beneden.
We horen het water al donderen als we uitstappen.
Dan rijden we door naar het plateau. In het gebied lopen rendieren. Soms steken ze voor een auto de weg over. Als er mensen te dicht in de buurt komen, gaan ze aan de haal, maar van auto’s trekken ze zich niets aan.
We stoppen op een plek om te wandelen. We moeten regelmatig stroompjes oversteken en de grond lijkt op nat veen. Aan het eind van de route staan we voor een meertje, aan de overkant bergen met sneeuw erop. Waarschijnlijk is dat al Noorwegen. We gaan niet proberen om het meer heen te lopen om de sneeuw te bereiken. Het lijkt dichtbij, maar we vermoeden dat het een heel eind lopen is.
We zitten hoog, zowel qua hoogtemeters als qua breedtegraad (65˚NB). De planten zijn heel klein, ook de bessen die eraan zitten.
Als we terug zijn kunnen we nog in de zon zitten lezen, wel met een jas aan. Het is 9˚C.

Wat een rustgevend landschap, zoals iemand anders al zei... En prachtige foto's, weer!

maaike 2022-09-02 21:09:19

Jullie zijn op de hoogte van IJsland!

Joanne 2022-09-03 18:58:11

WAt een mooi land is het toch! Ik houd van die ruige natuur.