Kerken

Italië, Rome

Toen Mante aan Romeinse facebookvrienden vroeg wat wij vooral in Rome moesten gaan zien, kwamen er opmerkingen over de Basilica van San Clemente. Daar gaan we dus vanochtend kijken, nadat we hebben getimed hoe lang we erover doen om van de camping naar het Colosseum te komen. Morgen mogen we daar om 10.05 u naar binnen en er wordt gewaarschuwd dat de veiligheidsscan tot een half uur in beslag kan nemen. We willen dus rond half tien morgenochtend aanwezig zijn en dan niet lang hoeven zoeken, hoe we binnenkomen.
De rij voor de entree voor individuele bezoekers was snel gevonden. We gaan dus op zoek naar de San Clemente, in de wijk vlak bij het Colosseum. Eerst een koffie/thee aan een barretje. (De helft van de prijs van op een terrasje).
Om 9.55 u staan we voor de deur die dicht is. Gelukkig hangt er een briefje met openingstijden (vanaf 10.00 u ipv 9.00 u, zoals op de site vermeld).
Al in 392 schreef ene St Jerome dat er in Rome een kerk stond, die gewijd was aan St Clemens, de vierde paus. De huidige basiliek is 12e-eeuws en pas bij opgravingen vanaf halverwege de 19e eeuw, werd er onder de huidige kerk een 4e-eeuwse basilica ontdekt. En daaronder ontdekte men overblijfselen van 1e-eeuwse structuren: Romeinse woonhuizen met stromend water. Een deel ervan is vanaf de 2e eeuw in gebruik geweest als tempel, gewijd aan Mithras, een mystieke Perzische religie.
Om bij de opgravingen te komen, moesten we een entreebewijs regelen en dat kon alleen online, via een QR-code die er hing. Toen we dat hadden geregeld, moesten we nog 25 minuten wachten in de kerk, waar ondertussen een mis in het Engels werd gelezen (voor drie mensen die op het altaar zaten). Er ligt een mooie vloer en boven het altaar zien we mooie mozaïeken.
In de originele basilica zien we fresco’s, o.a. over het Wonder van de zee van Azov: 1 x per jaar trekt de zee zich zover terug dat de tombe van st Clement te zien is. In een zeker jaar werd een kind gegrepen door het opkomende getij. Het jaar daarop werd hij gezond en wel teruggevonden.
In een nis werd een fresco gevonden van een Madonna met kind. Een paar dagen later viel de fresco van de muur. Erachter bleek nog een Madonna te zitten.
We wandelen langs de verschillende fora en kijken of we iets kunnen zien van de markt van Trajanus, ons ook aanbevolen.
Na de lunch wilden we naar de lievelingskerk van iemand anders, maar die bleek dicht tussen 12.00 en 16.00 uur. We keken dus nog maar even binnen bij de Santa Maria Maggiore. Opvallend zijn de vele mozaïeken langs de zijkanten van het schip.
Boven het altaar een mozaïek met de kroning van Maria. Onder het altaar het graf van ene kardinaal Rodrigues uit 1299.
In een kapel de eerste kerstgroep (uit 1292).

Ja Rome prachtig,ogen te kort om alles te zien en te veel om alles in je op te nemen.prachtige fresco's .Bijzonder dat na zoveel eeuwen zoveel nog bewaard gebleven is.Geniet samen.