Hoe is de weg van hier naar Albanië?

Montenegro, Gusinje

De camping waar we staan heet Lake views. Het meer is het Plavsko Jezero. We fietsen er omheen. Bij Gusinje zien we een bord dat het naar de Albanese grens 5,5 km is. Op onze kaart is dat een wit weggetje. We gaan dus even kijken hoe dat in de praktijk uitvalt: een keurige asfaltweg met een middenstreep. Bij de grens vragen we aan een automobilist die er staat hoe de weg aan de Albanese kant is: goed asfalt met veel bochten (ja, logisch, we zitten in de bergen), maar prima te rijden. Er rijdt ook een bus. Wij kunnen dus ook rustig deze grensovergang nemen, concluderen we.
In een berm vol bloemen een koningspage, die zelfs bleef zitten om gefotografeerd te worden.

Terug in Gusinje zien we een optocht van versierde toeterende auto’s voorbij komen. Vrouwen in prachtige kleding en mannen, die vanuit hun raam met revolvers of andere wapens in de lucht vuren.
Dat er bij feestelijkheden wordt geschoten, hadden we ook gistermiddag al gemerkt toen we een stukje wandelden. Bij een restaurant, waar duidelijk een feest was, stond er ook iemand buiten te schieten.
Vanmiddag de was weggeruimd en de stukjes voor het blog bijgewerkt. Nu nog kijken of we het kunnen uploaden.