Saffraan

Marokko, Igoudar Mnabha

Zaterdag reden we vanaf de Tizi-n-Test naar beneden. Twee lifters wilden dezelfde kant op en die namen we mee tot de grote weg. Daar mochten ze een nieuwe lift zoeken.
Na onze koffiepauze liep een schildpad op de weg. Paul zet hem even over.
Wij reden door naar Taliouine, het centrum van de saffraanproductie. We zien een kleine camping aan de rand van het stadje en besluiten daar te gaan staan. We worden welkom geheten met een potje thee met saffraan. Of we die kunnen proeven, weten we niet zo goed. De thee is wel geler dan normaal.
Als we ’s middags het stadje inlopen, kijken we ook even binnen bij het huis van de Saffraan, een klein museumpje met wat uitleg over de productie van saffraan (de gedroogde meeldraden van de saffraancrocus). De bol wordt in augustus/september gepland en bloeit dan in oktober/november. De meeldraden worden voor zonsopkomst geoogst. Voor een kilo saffraan zijn ongeveer 6000 bloemen nodig vertelde een winkelier die de saffraan per gram verkocht. Het afwegen ging op een digitale weegschaal, die in tienden van een gram kon wegen. Heel wat anders dan op de soek, waar nog vaak met een balans met 1- en 2- kg gewichten wordt gewerkt.
Gisteren fietsten we een rondje. De eigenaar van de camping wees het ons. De rivier over, langs de kasbah en het terrein van de soek (een dorp op zich), verder naar een volgend dorp en dan door de rivier terug naar Taliouine.
’s Avonds gingen we eten in auberge Le Safran (naast de camping en van een broer van de campingeigenaar). Ook hier weer saffraan in de tajine en in de marinade van de brochettes. Kon Paul meteen de appjes lezen die hij kreeg voor zijn verjaardag.
Vandaag was er soek aan de overkant van de rivier. Wat een verschil met gisteren. Toen waren alle “winkeltjes” dicht en bijna niemand op straat. Nu was het een drukte van belang. Naast groente en fruit waren er ook kramen met levensmiddelen als thee, olie, koekjes. Ook voor huishoudelijke artikelen, landbouwgereedschap of kippen (en kuikens), schapen en geiten kon je hier terecht. De vele slagers hebben permanente winkeltjes, die waarschijnlijk maar een dag per week open zijn.

Het filmpje van de route over de Tizi-n-Test staat hier: https://youtu.be/YBqvzfQt_4w