Rijdagen

Zweden, Ragunda

Maandag lunchten we aan de Indalsälven, een parkeerplaatsje langs een kleine weg. We besloten om er te blijven staan. Ik maakte ’s middags de vossenbessencompote, Paul liep via de brug even aan de overkant de helling op. Daarna lekker in het zonnetje zitten lezen.
Dinsdag reden we verder naar Ljusdal. Op weg naar Sundsvall kwamen ook door dit stadje. Nu zoeken we de camperplaats aan de rand van het centrum. Bij het “kerkmeer” zijn 2 camperplaatsen met zelfs gratis elektriciteit gerealiseerd. Je mag er max 24 uur staan. Een rondje meer is 4 km. Dat rondje wandelen we dan ook aan het eind van de middag. Toen we aankwamen in de stad zagen we al een kerk met een bijzondere klokkentoren (een uivormige). Bij het rondje kwamen we er langs. De kerk bleek nog open en dan kijken we altijd even binnen. Net als veel andere kerken in Zweden was deze kerk ook heel licht. De muurschilderingen zijn van 1914-15, maar het middengedeelte van een triptiek boven het altaar is van rond 1500 uit Antwerpen. De deuren ontbreken sinds een restauratie in de 18e eeuw.
Vandaag reden we verder naar het zuiden. De bossen worden nu af en toe afgewisseld door landbouwgrond (weilanden of graanakkers) en meren.
Aan het einde van de dag hebben we maar weer eens een camping (met wasmachine) genomen.

Prachtig landschap een een werkelijk schitterend kerkje.

Klaas en Josée 2019-08-29 08:48:01

Heerlijk licht inderdaad, die kerk, echt verrassend, zou je van buitenaf niet verwachten.