Kölströmen in naturreservat Mellanljusnan

Zweden, Orsa

Het eerste stuk van de route op weg naar Sundvall rijden we via de E45, dat is een van de grote doorgaande wegen naar het noorden. Als we afslaan naar een kleinere weg (310) verandert meteen het uitzicht. De bossen blijven, maar de bermen zijn veelkleurig: lupines in allerlei tinten, wilgenroosjes en moerasspirea domineren. Af en toe rijden we langs een meertje.
Ons doel van vandaag is de parkeerplaats Kölströmen, een van de ingangen van het naturreservat Mellanljusnan. De Ljusnan is een “wilde” rivier, die lang is gebruikt om hout te vervoeren naar de zagerijen verder stroomafwaarts.
Apart van de parkeerplaats is er een veldje waar 3 campers kunnen staan. Wij stonden er met nog een camper en een caravan, waarin 4 sportvissende Zweden.
Bij de parkeerplaats (droog)toiletten, vuilnisbakken, picknicksets en een vuurplaats, compleet met rooster en gehakte houtjes. Wat verderop langs de oever nog zo’n vuurplaats. Hier stond er ook nog een schuilhutje bij, waarin een koekenpan lag.
We wandelen een stukje langs de rivier stroomopwaarts. Beneden ons zien we de vissers in het water staan. Aan de overkant een stenen wal om de waterstroom te leiden, gemaakt door de mannen die de bomen de stroom door laveerden.
Onder de bomen witte vlakken: veenmos, zoals wij ze in doosjes kopen voor op de kerststukjes.
Ondanks dat we onze benen flink hadden ingesmeerd met muggenmelk met deet, hebben de muggen mij gepakt. Vooral ’s avonds toen we nog een stukje de andere kant op liepen.

Jaren geleden waren we daar bij vrienden die nog noordelijker een huis hadden, bekende beelden om te zien. Fijn om weer een beetje mee te reizen met jullie! Poes doet het goed?