Boodschappen

Italië, Norcia

Vanmorgen lag de breuklijn op de Monte Vettore in de schaduw. Nu kon je nog duidelijker zien dat de aardlagen op de breuk zo’n 2 meter zijn verschoven ten opzichte van elkaar (de ene kant wat omlaag, terwijl de andere omhoog kwam).
We hadden bijna geen brood meer en ook de voorraad groente was op. We moeten dus boodschappen doen. Onderweg naar Norcia rijden we verder over de Grande Piano. Weer langs schitterende bloemenbermen.
Dan gaan we verder door de bergen naar Monteleone di Spoleto. Op de parkeerplaats staat naast een kraantje een automaat, waar je tegen betaling van €0,05 anderhalve liter plat of bruisend water kan tappen. Er rijden of lopen regelmatig mensen langs om dat te doen.
Aan het eind van de middag wandelen we het dorp in. Een mooi bergdorp met een aantal oude gebouwen. Sinds Paus Paulus III zijn er marktrechten. We zien weer een oude maat. Wat er werd afgemeten weet ik niet. De inhoud was 56, 28 of 14 kg (heel, half en kwart maat).
Op een terrasje aten we een ijsje, terwijl we keken hoe het hele dorp uitliep vanwege een politieke toespraak die werd gehouden. De plaatselijke agent liep druk heen en weer.

Wij waren in 2017 in Norcia. De stad lag toen nog volledig in puin na de aardbeving. Er waren restaurants waar de omgevallen glazen en stoelen nog bleven liggen als stilleven van wat er gebeurde tijdens de beving. Is de stad nu meer opgeknapt?