Lekker in de zon

Zweden, Västra Tollstad

Zondag bleef het de hele dag droog, maar de zon zagen we niet. Gisteren werden we wakker onder een stralend blauwe lucht.
Terwijl ik nog wat potjes jam kookte, fietste Paul naar Ödeshög om broodjes te halen. Onderweg zag hij een steen met rotstekeningen, zoals we twee jaar geleden zagen in Alta.
Voor we verkassen, maken we nog een wandeling. In de omgeving zijn nog wat restanten van wat ooit bezit was van het klooster. We zien een oude graanschuur en de plek waar molens hebben gestaan (aan een klein stroompje). Leuk was dat het pad hoog langs het Vätternmeer liep. De Omberg, een rotsig bergland (gevormd in de laatste ijstijd) met veel bos ligt tussen de vlakte van Östgöta en het meer. Ons pad liep er aan de zuidkant doorheen.

Na de lunch gaan we naar een andere plek. Tijdens onze wandeling zagen we een prachtige CP onder aan de Omberg. Wel 900 m van het klooster vandaan! We gaan lekker in de zon zitten lezen en rondkijken naar het meer en de vlakte.
Als we 's avonds een schaaltje fruit met slagroom hebben gegeten, merkt Paul dat de Reine Claudes wel heel snel op gaan. Terwijl ik het verhaal van zondag maak, loopt hij nog even terug naar het klooster om nog een bakje te plukken.

Vanmorgen reden we tussen de Omberg en het meer langs naar het noorden. Een smalle weg door het bos. Gelukkig voor een groot deel eenrichtingsverkeer.
In Vadstena lopen we een rondje rond het Vadstena Slott, dat in 1545 door de Wasakoningen werd gebouwd. Het was een fort ter verdediging tegen de Denen en wordt omgeven voor water. Een enorm complex. Tegenover een zijkant van het fort tegen de slotgracht aan een paar mooie pakhuizen. In een ervan een café, waar we koffie/thee drinken.
In Motala kruisen we het Götakanaal. Het gekke is dat we op het meer nauwelijks bootjes hebben gezien, terwijl er in de haven aan het kanaal heel veel liggen.
Na de lunch rijden we door naar de jachthaven van Åmmeberg. We hadden vanmorgen een wasje gezet in het tonnetje. In de zon en de wind kan die lekker drogen.

Hallo Arendien en Paul. Gezellig jullie belevenissen te lezen,ja Zweden is zo mooi,vooral als de zon schijnt. Ik hoorde van mijn kleindochter,zij studeert in Stockholm,dat het mooi weer was,goed wandelweer schreef zij. Jullie genieten en maken ons deelgenoot . Nog heel veel plezier,wij gaan Donderdag toch naar Spanje. Lieve groeten. Ad en Ineke.

Ineke. 2021-09-01 10:15:17

Het is op afstand weer genieten geweest. Ik vind de beschrijvingen ook zo goed, dat maakt het heel levend allemaal. Geniet maar fijn verder!