Onze vaste stopplek

Zweden, Ytterhogdal

We gaan langzamerhand op weg naar huis. Onderweg nog wel proberen om ergens bosbessen te plukken en jam te maken. We zijn nu een maand eerder dan vorige jaren, dus het is afwachten of de bessen al rijp zijn.
Christian vertelde vrijdag dat zijn moeder in Hudiksvall dit weekend bessen wilde plukken, dus daar zijn er. Hij suggereerde nog dat we daar heen zouden rijden, konden we met zijn moeder mee bessen plukken. Hudiksvall zit dit jaar niet in de planning.
Van zaterdag op zondagnacht is het gaan regenen en dat blijft het ook doen, als we zondagochtend vertrekken. De weerapp belooft dat het vanuit het zuiden droog zal worden.
We rijden naar het plekje aan het Napposjön, waar we ieder jaar bosbessen vinden. En ja, ook nu zijn er bosbessen. Na de lunch gaan we op pad en verzamelen een aantal plukkers vol. Er komt wel veel onrijp mee. Paul gaat zeven, terwijl ik nog doorpluk.
Na het eten ga ik de eerste kilo wassen. Ook nu kom ik nog flink wat onrijpe tegen.
Vanmorgen de rest van de bessen nakijken op onrijpe en dan wassen. In totaal hebben we 2,75 kg. Fijn voor de eerste voorraad jam, die in de loop van de middag klaar is.
Goed dat we gistermiddag hebben geplukt. Vandaag regent het regelmatig en het is koud (14˚ en een koude wind). Paul probeert een paar keer om buiten te lezen, maar komt dan al snel weer binnen.
Terwijl ik het eten maak, plukt Paul (met de hand) nog wat bessen voor in de yoghurt en op een wafel. Als Paul afwast, maak ik het bakje weer vol.