Butrint

Albanië, Ksamil

Een paar kilometer zuidelijk van Ksamil ligt Butrint, een havenstadje uit de oudheid, nu dus een archeologische opgraving. Het ligt aan het punt waar het kanaal van Vivari uitkomt in het meer van Butrint, aan drie kanten omgeven door water.
Butrint (onder Julius Ceasar “Colonia Iulia Buthrotum”) schijnt opgezet te zijn door vluchtelingen die uit Troje vertrokken na de val van die stad.
De oudste overblijfselen die nu te zien zijn dateren van de 4e eeuw voor Christus. Dit is een tempeltje gewijd aan Asclepius, de god van de geneeskunst. Ernaast een theater uit de oudheid, later door de Romeinen verbouwd naar hun stijl. Er kwamen ook badhuizen en grote villa’s / paleizen.
Later werden er christelijke kerken gebouwd: we zien de restanten van een basilica en een baptistery (een gebouw waarin werd gedoopt) uit het begin van de 6e eeuw. De baptistery heeft een hele mooie mozaïeken vloer hadden we gelezen. Wij zagen alleen maar grind tussen de pilaren. Op een bordje erbij stond dat de mozaïeken te veel te lijden hebben van weersinvloeden (w.o. stijgen en dalen van het waterniveau van het meer en daarmee het grondwater) en daarom maar om de zoveel jaar een beperkte periode worden ontdaan van de bedekking. Jammer, het was een van de dingen waar we ons op hadden verheugd.
Het andere hoogtepunt, de Leeuwenpoort, was gelukkig wel te zien. Butrint was natuurlijk omgeven door stadswallen met een aantal poorten erin. De Leeuwenpoort is in de Middeleeuwen verkleint om het moeilijker te maken er doorheen te komen. Daarvoor is een oude steen gebruikt, waarop een afbeelding van een leeuw die een stier te pakken heeft.
De jongste gebouwen zijn een Venetiaanse toren en kasteel uit de 14e, 15e en 16e eeuw. In de laatste is nu het museum van Butrint.
Na de lunch fietsen we terug naar de camping. De caravan en camper die voor ons stonden waren vertrokken. We hebben dus wat lucht. Als er vanmiddag niemand meer komt staan, blijven we morgen hier, anders gaan we verder.
Op bloemen langs de camping zien we kolibrievlinders. Moeilijk te fotograferen, want ze bewegen heel snel.

Prachtig! We genieten elke keer weer!

Klaas en Josée 2018-08-29 11:42:53

Prachtig, mooi die oudheden. Wat leuk die grote en die kleine schildpad!