Krucza Dolina (Ravenvallei)

Polen, Ścinawka Średnia

Acht jaar geleden waren we hier voor het eerst. Een collega van mij trouwde in Broumow, net over de grens in Tsjechië, en daar gingen we heen. Na een paar dagen Tsjechië wilden we terug naar Polen. We hadden een gids met campings bij biologische boeren. Eentje sprak ons wel aan: een kleine biologische boerderij - gemengd bedrijfje met paardenfokkerij - en niet zo ver rijden.
Daar aangekomen bleken we de boer al gezien te hebben. Hij had met zijn koetsje het bruidspaar gereden ergens op hun huwelijksdag en was ook ’s avonds op het feest.
Er was met hem te communiceren, want hij sprak goed frans.
Hij heeft ons delen van de omgeving laten zien, zowel vanuit de koets als vanaf het paard. Dat we geen van tweeën konden rijden was geen probleem: Gewoon in het zadel zitten, de teugels vasthouden en hem volgen. Niets eerst oefenen in een bak, meteen het bos in en na tien minuten sjokken over in “kleine draf”.
Hij was een bijenkast aan het repareren en op een gegeven moment kwam hij Paul halen om naar de bijen te kijken. Zijn eerste volkje.
Vier jaar geleden waren dat er al meer en werd er snel nadat we aankwamen een pot honing gebracht.
Nu zijn de koeien weg en het land ingezaaid met witte honingklaver. Aan de rand van het veld staan zo’n 45 kasten met bijen. Stukken weiland zijn ingeplant met fruitbomen en toen wij gisteren aankwamen stond Andrzej in zijn nieuw gebouwde (bedrijfsmatige) keuken kersenjam te koken. (zo’n 60 potten.) Eentje was niet helemaal vol, dus die kregen wij meteen mee om te proeven.
Ook in de keuken een centrifuge, waarin hij 42 honingraten tegelijkertijd kan slingeren. Iedere kast heeft 12 raten, dus hij is wel even bezig om alle honing te verzamelen.
Verder wordt het hele huis nu centraal verwarmd door een mooie houtvergasser. In de winter kan hij dus nu ook gasten ontvangen (in de gastenkamers (pokoje) die er zijn in het huis).

Vandaag fietsten we naar Ścinawka Średnia. Eerst een paar hellingen op en toen met ruim 50km per uur naar beneden. Op de terugweg dus ook weer eerst omhoog. Met onze normale fietsen haalden we die hellingen niet. Nu op onze e-bikes wel.
We hadden net onze lunch naar binnen toen de dochter van Andrzej ons kwam halen (soep eten). En je kunt het niet maken om dan niet te komen. Aangeven dat je maar een klein beetje wilt om even te proeven, wordt wel geaccepteerd.
Toen Andrzej later stuifmeelpollen uit de kasten haalde, liet hij ook die aan ons proeven. Stuifmeelpollen zijn gezond en geven veel energie (volgens Andrzej).