We zijn vertrokken.

Frankrijk, Launois sur Vence

Maandag toen de laatste spullen in de camper waren gezet, zijn we vertrokken.
Lieve leidde ons via Bergen op Zoom, Antwerpen en Brussel in de richting van Charleroi.
Bij Rocroi de Franse grens over en meteen een blokkade van de “gele hesjes”. Wij mochten doorrijden, voorzichtig om de autobanden en stapels hout heen.
Op de camperapp hadden we een camperplaats in Launois sur Vence gevonden. De aankomsttijd schatte Lieve in op kwart over vijf. We realiseerden ons pas onderweg dat het tegen die tijd donker is. Het laatste stukje zagen we dus ook weinig meer van de omgeving.
De camperplaats was in het dorp achter een boerderij met grote schuren.
Ook elders in Frankrijk kwamen we regelmatig op en langs rotondes waar actie werd gevoerd. Meestal was de weg niet afgezet, maar stond er een (zelfgebouwde) tent, een vuurtje, stapels pallets en een paar mensen. Op borden stonden de leuzen en eisen: “Macron, treedt af”, Vive la France des Gaulois” “Dankjewel voor het toeteren” etc. De mooiste zagen we vanmorgen toen we bij Millau de afslag namen door de stad in plaats van over het (tol) viaduct. “Dankjewel voor het niet betalen voor ons viaduct”.
Dinsdagmiddag reden we naar een camperplaats in Varzy. Gewoon parkeren langs de straat voor het kasteel. Wel een openbaar toilet en een gratis wifi-verbinding. Helaas geen stukjes en foto’s kunnen uploaden, omdat de laptop op zwart sloeg.
Woensdag onderweg de laptop maar op stroom gelegd (omvormer). Aan het begin van de middag in Clermont Ferrand, waar we de tolvrije snelweg naar het zuiden wilden nemen. Helaas. Er werd aan de weg gewerkt en dus waren de eerste kilometers afgesloten. De omleiding (filerijden) kostte een uurtje.
We stopten in La Canougue (aan de Lot), waar de gemeente op een parkeerplaats een servicepunt (legen toilet en water vullen) heeft aangelegd. Ook overnachten is er toegestaan. In het dorpje smalle steegjes en veel waterstroompjes met borden “verboden te vissen”. We zagen er geen een zwemmen.
Net als de vorige nacht regende het deze nacht ook. Was het gisteren weer droog toen we opstonden, vanmorgen bleef het nat en mistig tot voorbij Millau. Ook Lieve kon geen GPS-signaal vinden, dus wij blij dat we nog kaart kunnen lezen.
Na een warme middag achter het glas in de camper, konden we na aankomst op de camping in Capmany (bij Figueres in Noord Spanje) eindelijk in de zon zitten.

ha, ha, spanje alweer, en wij zitten hier nu ook in de zon! ik wens jullie een heel mooie reis en allegoeds voor 2019! Ineke

ineke breuers 2018-12-24 12:58:15

Hallo, Arendien en Paul, een mooie en leuke en vooral veilige reis gewenst. Kunnen we weer mee genieten van de mooie dingen die jullie beleven. Prettige kerstdagen.