Wachten

Spanje, Algeciras

Vandaag stond in het teken van wachten. Vanmorgen reden we naar het kantoortje van Gutierrez, waar we voor €200,- een retourticket Algeciras – Tanger med kochten.
We kregen geen witte “fiche de police” meer en ook geen inklaringsformulier voor de camper. Die hadden we in januari ook al niet meer gehad.
Nog even een paar boodschappen bij de Lidl (lekker notenbrood) en daarna reden we naar de haven. Onze boot (Trasmediteránea, deze keer) zou om 14.00 uur gaan en we moesten er een uur van te voren zijn. Wij waren er rond twaalven, dus tijd genoeg om in afwachting van de boot rustig te lunchen. Om 14.00 uur mochten we doorrijden naar de paspoortcontrole en ons opstellen op het haventerrein. 20 minuten wachten werd ons gezegd. Tegen half drie reden we inderdaad de boot op. Bij het passagiersdek kregen we toch “fiche de police” om in te vullen en daarna konden we in de rij om de paspoorten te laten stempelen.
Daarna begon het wachten. Uiteindelijk gingen we pas tegen half vijf varen. Iets na zessen waren we dus aan de overkant. Toen opnieuw wachten. We gingen als een van de eersten aan boord en dan kan je pas van boord als bijna alles al weg is.
Het laatste wachten was bij het tijdelijk inklaren van de camper. In de computer stond dat onze camper op 3 januari was ingevoerd en de datum van uitvoer was niet te vinden. Ik had een klein briefje (creditkaartformaat) moeten krijgen. Had ik niet. Ook het afgestempelde uitreisformulier van maart lag natuurlijk thuis. Wel waren er uitreisstempels in onze paspoorten (die van mij moeilijk te vinden, want door de stempels van 2016 heen gezet). Een paar keer moest ik mee naar een kantoortje, waar de douanier dan weer in gesprek ging met iemand. Na een tijdje gingen ze het oplossen en mocht ik weer wachten in de auto, waar Paul dat ook al deed.
Uiteindelijk kreeg ik het papiertje. Het was ondertussen al 20.00 uur. Na alle slagbomen en controlepunten draaiden we de parkeerplaats op om daar te overnachten.