Land van de argania

Marokko, Essaouira

Vanuit Safi verder naar het zuiden. We nemen de kustweg deze keer. Onderweg weer wat regenbuien en veel modder op en naast de wegen. Af en toen zien we witte schuimkoppen naar de kust rollen. Als we veel ezelwagens tegen komen, vermoeden we een soek. Even later zien we de parking staat vol met ezelwagens en ezels. Op de markt veel strobalen en wat groente, karren vol wortels deze keer.
Tot nu toe werden we bij alle politiecontroles altijd vriendelijk verder gewuifd. Tot vandaag. Bij het uitrijden van Essaouira een helling af was onze snelheid meer dan 60. Helaas werd daar net gelazerd. Of we maar even 150dh wilden betalen. Het proces verbaal, waarin we alleen de gegevens van de auto, Pauls rijbewijs en de weg waarop we reden herkenden, besloeg een A4’tje in Arabische tekens.
We staan een nacht op een camping net ten zuiden van Essaouira.
Op de camping allemaal argania’s met volop vruchten erin. Ook rond de camping overal dezelfde bomen. Toen we vanmorgen wegreden, zagen we de geiten zich er aan te goed doen. We stappen even uit voor wat foto’s.
De doorgaande route (N1) verder naar het zuiden, gaat nu regelmatig langs de kust. Het landschap wordt bergachtiger en de weg dus kronkeliger met af en toe een haarspeldje.
Regelmatig zien we borden met “huile d’argan” of vrouwencorporaties. Langs de weg tafeltjes met arganolie, amlou en honing.
We rijden naar de camping in Aourir, waar we gaan wassen, douchen en een paar dagen rust houden.