Shkodër

Albanië, Shkodër

Drie jaar geleden waren we ook in Shkodër en we vonden toen vooral de marktjes zo leuk.
Gisterochtend fietsten we naar het centrum. We moeten de rotonde met de constante file over en de agenten zetten het verkeer stil, zodat we kunnen oversteken.
We komen nu van de andere kant de stad in dan toen en dus is het even zoeken. Bij de toeristeninformatie is een plattegrondje van de stad en de jongen die er werkt, tekent voor ons de plekken waar marktjes, zoals wij die omschrijven, zijn.
We lopen er heen en herkennen al snel de straat. Ook nu zitten er weer mensen op de stoep met hun “handelswaar”. De een verkoopt tabak, de ander fruit en groente, weer iemand anders gebreide wollen sokken. In bakken water liggen vissen, sommigen bewegen nog. Ter plekke worden ze zo nodig schoongemaakt en in stukken gesneden.
We kopen bij verschillende kraampjes groente en een geitenkaas. Pas nadat we hem hebben geproefd, uiteraard. Als we druiven aan het proeven zijn, vraagt de verkoper (in het Nederlands) of we uit Nederland komen. Hij heeft 4 jaar in België gewerkt. De druiven krijgen we mee. Ook één bolletje knoflook is niet te wegen. Voor de aangeboden olijven heeft Paul vriendelijk bedankt.
Tegen lunchtijd schuiven we aan op een terras, waar we een groep mannen zien zitten met een grote schaal met gegrilde worstjes, brood en groente. Meteen staat er iemand op om te tolken, want de ober spreekt alleen Albanees. Hij legt ook uit dat we bij de ober drinken kunnen bestellen, het vlees komt van een grillstalletje tegen het barretje aan, een ander bedrijfje dus. Hij bestelt ook daar voor ons. Albanese gastvrijheid legt hij uit. Wij zijn gasten in het land en als hij die kan helpen, dan doet hij dat graag.
Aan het eind van de middag een aardbeving in Albanië (5,1). Wij voelden de grond even schudden.

De camping ligt aan de voet van (de ruïne van) het kasteel van Shkodër (Rozafë).
Vanmorgen klommen we naar boven. Vanaf de camping kijken we omhoog naar de citadel, die maar een klein deel van het kasteel blijkt te zijn.
Er zijn al dingen gevonden van voor de Romeinse tijd. Nu zijn er vooral resten uit de Middeleeuwen te zien. Mooie cisternes (wateropslagplaatsen) uit de 14e en 16e/17e eeuw, muren van wat ooit een kerk (later moskee) was, een Ottomaans arsenaal (nu restaurant) en een Venetiaans gebouw (nu museum).
Uitzicht over Shkodër, het meer en rivieren die hier samen komen om dan met water uit het meer door te stromen naar de Adriatische zee.
Op de terugweg lopen we nog even naar een oude Moskee. (Xhamia e Plumbit = Lood Moskee, naar de loden koepels). Deze moskee overleefde het staats-atheïsme onder Hoxha, omdat hij al was geklassificeerd als Cultureel Monument). In november 1990, toen religie weer was toegestaan in Albanië, was deze moskee de eerste die weer een dienst hield. We zagen foto’s met duizenden mensen in en om de moskee.
Vanmiddag (net als gistermiddag) even afgekoeld in het zwembad.

We genieten van jullie reisverslagen!!