Kerken

Duitsland, Sangerhausen

Gisteren reden we naar een CP in de buurt van Sangerhausen. Tijdens onze lunchpauze zagen we weer vlinders: witte en een heel klein bruintje deze keer. De witte vlinders hadden alleen hun vleugels open als ze fladderden of als een andere witte er bovenop kwam zitten (enkele tellen, dan was het voorbij). Vermoedelijk een klein koolwitje en een klein dikkopje.
Vanaf de CP fietsten we naar Sangerhausen op zoek naar een bank. Soms willen ze hier cash in plaats van kaartbetaling.
De eerste kerk die we tegenkwamen, was open en dan kijken we altijd even binnen.
De Ulrichkerk werd gebouwd tussen 1116 en 1123 door Ludwig II, landgraaf van Thüringen. Zijn portret en dat van zijn vrouw zijn geschilderd op een pilaar voor in de kerk. Het bronzen doopvont werd gegoten in 1369 en is daarmee het oudste inventarisstuk van de kerk.
Opvallend verder een aantal grafstenen met levensgrote stenen portretten van overleden notabelen. Vooral hun kleding is erg gedetailleerd.

Vandaag reden we weer naar het westen. We hebben een wasmachine nodig, dus zochten we een camping, die er een heeft (en niet zo ontzettend duur is).
Als we Roßla naderen, zien we een bijzondere kerktoren. We gaan dus weer kijken. Voor een klein dorp is het een heel grote kerk. Ook hier is de plaatselijke adel hier debet aan. De graven van Stolberg-Roßla hadden hun hoofdverblijf hier en een van hen liet dus ook een kerk bouwen die bij zijn stand paste. In de kerk, boven het altaar, een VIP-loge met erboven het grafelijke wapen.
Ook boven het oude slot aan het kerkplein, zagen we hetzelfde wapen.
Het slot (dat al niet meer als zodanig functioneert) kan wel een opknapbeurt gebruiken. Een deel van de kerk stond in de steigers. Ook de binnenkant is toe aan restauratie, maar waarschijnlijk heeft de kleine (kerkelijke) gemeente daar niet voldoende geld voor.

Het is vooral leuk om te lezen hoe veel interessants ,ouds er al eeuwen bewaard is gebleven en gekoesterd wordt en vooral de historie en anekdotes erover.

Ineke 2021-07-23 10:59:55

Het eerste koolwitje is volgens mij een groot koolwitje en de tweede een klein geaderd witje. Toevallig afgelopen weekend ook in onze tuin in Winterswijk gezien.