Koubba’s

Marokko, Khenifra

De weersvoorspelling is dat het zondag gaat sneeuwen in Azrou. We gaan naar het zuiden en daarna richting kust. Meestal is het daar warmer dan in de bergen.
In Khenifra doen we wat boodschappen bij de Carrefour. Helaas niet de Franse supermarkt, zoals wij verwachtten, dus niet alles van ons lijstje gevonden.
We rijden door naar Ouaoumana. Bij een restaurantje staan we op de parkeerplaats. We kijken uit op de Barrage (stuwdam) El Hansel. Na een jus d’orange op het dakterras van het restaurant, loopt Paul naar het stuwmeer.
Vandaag reden we verder, eerst naar Kasba Tadla, waar 2 oude kasba’s zouden moeten zijn. De boel staat op instorten, dus alle toegangen zijn dichtgemetseld. De boogbrug over de Oued Oum er Ribia is er nog wel.
Tijdens onze lunch komt een kudde schapen voorbij, gevolgd door een ezelwagen, waarin de kleinste lammetjes werden vervoerd.
Dan gaan we door naar Boujad, een stadje dat vol koubba’s (graven) en heiligdommen moet staan. We vinden er maar een paar. Wel zien we een plein met een groot gebouw met meerdere poorten naar winkelstraatjes en een moskee.
Net buiten de stad (gelijk na de politiecontrole) zien we rechts van de weg een aantal witte koubba’s. We draaien van de weg en wandelen erheen. In elke koubba een kist met een geborduurd kleed erover. De grootste koubba heeft naast de centrale hal ook nog zijkamers met banken. Alles versierd met tegeltjes en Koranteksten. Boven de kist een koepel versierd met snijwerk met een kroonluchter. We werden binnen genodigd om foto’s te maken.
Buiten het complex met de witte koepels, nog een paar graven binnen een gemetselde omheining.
Wie de heilige mannen zijn die hier zijn begraven, weten we niet. Wel schijnen hier jaarlijks grote aantallen pelgrims samen te komen.
We rijden door naar Settat en staan op een parkeerplaats bij een tankstation.

Tis weer fabelachtig fraai!

joke 2020-01-20 21:00:27

Wat interessant van die graven