Sidi Bibi (via Aît Melloul)

Marokko, Sidi Bibi

Vandaag is het soukh in Tafraout, maar gisteravond was het al behoorlijk druk. Opvallend was het aantal vrouwen dat er liep om boodschappen te doen, maar ook om met elkaar te kletsen. Regelmatig kwamen een aantal elkaar tegen en dan werd er gezoend (de vrouwen, maar ook de kinderen die erbij waren), gekletst en gelachen. Paul loopt een paar meter achter me, zodat ik oogcontact kan hebben.
Wij kochten bij een van de schoenmakers babouches: Paul naturelkleurige en ik rode. Hij had zowaar een maat 46 liggen.
Vandaag de Anti-Atlas door richting Agadir. In de omgeving van Tafraout veel amandelbomen, verderop steeds meer arganbomen. De vruchtjes zijn nu geel.
Ondanks dat Mohamed op de kaart had aangegeven welk stuk we moesten omrijden, misten we de afslag. We hadden dus wat hij noemde een “piste”, maar vergeleken met andere die we eerder gereden hebben, viel het mee. Ze waren de weg aan het verbreden en dus werd er af en toe gewerkt. Daar was dan geen asfalt meer, maar het grootste deel van de weg, was er nog wel een smal deel te gebruiken. Alleen tegenliggers was wat lastig, maar die waren er niet zoveel. Het was wel hoog in de bergen, links ravijn, rechts helling.
In Aît Melloul aangekomen Brahim (de door Mohamed aanbevolen mecanicien) gebeld en dan blijkt hoe lastig het is om Frans te spreken (en te verstaan) via de telefoon. Uiteindelijk kwam Brahim ons halen. We gingen naar Argana Pneumatique, daar werden eerst de voorwielen uitgelijnd, daarna gebalanceerd. De band die schuin afsleet was eerst andersom op de velg gelegd. Toen de wielen terug waren geplaatst, moest er worden proefgereden. Het trekken naar rechts wat hij deed, was over.
Bij een koffie/theetentje vlak naast de bandenzaak kwam Mohamed er ineens bij. We hadden vanmorgen bij de garage al gehoord, dat hij in Aît Melloul was. Hij was degene die met ons afrekende. Een deel van het geld werd doorgegeven aan Brahim, die later ook bij de bandenzaak ging afrekenen. Wij vonden de verdeling niet helemaal eerlijk, maar wie zijn wij om daar iets van te zeggen. Dit is Marokko en zo doen ze dat blijkbaar hier.
Wij reden naar een camping in Sidi Bibi, 20 km zuidelijk van Agadir, waar we weer lekker kunnen douchen.

o ik wil ook van die rode schoentjes!!

petra hoogeveen 2016-04-28 16:14:58

Wat maak je mooie verslagen het is net pf ik mee reis in het onbekende geniet ervan en blijf schrijven xxx