Blåbär

Zweden, Laxå

Nadat we gisteren in Laxå het servicestation bezochten om al het water te lozen en te vullen, reden we naar de Dollarstore in Karlskoga. Daar vonden we een bärrensare (besreiniger). Dan verder naar het noorden. We staan vannacht aan een watertje bij Långbansände dicht langs weg nummer 26. We dachten even dat we er (voor het eerst deze reis) alleen zouden staan, maar toen wij zaten te eten, kwam er nog een Duits campertje aanrijden.
Langs het weggetje naar de plek bloemetjes. We plukken weer eens voor op een vaasje. Het is nu minder warm, dus waarschijnlijk houden ze het nu wel even vol.
Vandaag namen we kleinere wegen. Via Hagfors (Lidl met “ons” brood in de aanbieding) naar Malung. Als we stoppen voor de lunch, duik ik even het bos in. In een half uurtje heb ik een plockare vol bessen. Na de lunch nog maar eentje. De rensare werkt als een trein. Even schudden en de meeste blaadjes vallen er door heen.
We staan vannacht vlak bij Johannisholm, weer langs de Inlandsvägen en weer langs het water. Ook hier weer veel bosbessen. Ik ga dus weer even. Na het zeven, haalt Paul een emmer water uit het meertje om de bessen te wassen. Na het eten begin ik met potten wassen met soda en dan 2 kilo bessen inkoken tot jam.
Ik heb hier trouwens nu ook syltsocker gezien. Alleen deze is voor 1kg vruchten per kg suiker. Ik gebruik een geleisuiker speciaal 2:1; dus 500 gr suiker op 1 kg vruchten.

Ik weet niet meer hoeveel potten jam,sausjes,taarten in de joghurt en op een pannenkoek .we hebben gemaakt,de kleindochters vonden het een sport wie de meeste bessen die dag geplukt hadden. Succes Arendien,leuk om te doen .