York … en het was droog!

Verenigd Koninkrijk, York

Vanmorgen in de regen vertrokken van de farmshop. Onderweg naar York wordt het lichter en bij York zelf is het droog. Als we vlak voor York zijn zien we een P&R met busvervoer naar de stad. We nemen dus een shuttle en worden bij het oude centrum afgezet.
We gaan de Clifford toren in. De Clifford toren is in 1250 gebouwd op een heuvel als onderdeel van een groot kasteelcomplex, waar niets meer van over is.
Vanaf de muren heb je een mooi uitzicht over de stad. We wandelen door het levendige oude centrum met leuke straatjes en oude pandjes. We bekeken een kerk en luisterden naar het koor dat er aan het repeteren was. We wandelden langs de kade van de Ouse en door de “Museum Gardens”
Vandaar door naar onze camperplek van vannacht: een Brit Stop op een boerderij bij Doncaster. Als we ons ergens welkom voelden, is het wel hier. We kwamen in eerste instantie terecht op een parkeerterrein aan de achterkant met een mestvaalt en veel paardenstront. Iemand verwees ons naar een deur, waar we ons konden melden. We werden gevraagd om te rijden naar de parkeerplaats aan de andere kant van de boerderij. Ze zou het hek voor ons open doen.
Bij die parkeerplaats kwam ook haar vader meteen erbij. Hij was 40 jaar geleden voor een wedstrijd “ploegen” in Nederland (Dronten) geweest en had daar gelogeerd bij een boerechtpaar. Ze zijn nog steeds vrienden.
Enthousiast liet hij ons later hun dieren zien en vertelde over de activiteiten. Tot een jaar of 6 geleden hadden ze naast hun boerderij in de zomervakantie een maisdoolhof. Zijn dochter, die ons binnenliet, heeft dit uitgebouwd tot een soort kinderboerderij met allerlei dieren, overdekte zandbak, speeltuintje en natuurlijk een theehuis. Hier kunnen ook zakjes voer voor de dieren worden gekocht. Kortom een goed lopende zaak waar zo’n 50.000 mensen per jaar (betaald) op bezoek komen.
In de wei lopen zo’n 50 paarden, waarvan ongeveer de helft ook bij hen op stal staat. De rest blijft zomer en winter buiten.

Die boerderijen lijken mij leuk vanwege de beestjes en interessant wat men aan het milieu doet. De omgeving is mooi en de plaatsen interessant. Er is wat verdedigd in het verleden!!

Magda 2017-06-30 09:32:30

Wat leuk dat jullie ook York hebben aangedaan. Met een paar vriendinnen van de middelbare school ga ik in september onder andere naar York. Mooi die historische plaatsen. Ook jullie verhalen over het 'platteland', het buitenleven. Ik ruik het bijna. ;-)