Door de bergen

Marokko, Askaouen

Van Taliouine via de P1739 naar Askouene, daarna de P1702 naar het westen om bij de Barrage van Askaou op de P 1737 terecht te komen. Vandaar naar het noorden. Dit voor de Marokkogangers onder onze volgers.

De eerste 10 km zou de weg niet zo goed zijn, maar wel geasfalteerd, vertelden ze ons op de camping. Daarna zou de weg goed zijn. De 1702 was zelfs helemaal nieuw. Dat laatste was wat overdreven, maar het asfalt was nog bijna overal heel.
Een schitterende route dwars door de bergen. Het eerste deel op de grens van de Anti-Atlas en de Hoge Atlas. Het tweede deel (vanaf de Barrage) door de Hoge Atlas, onder langs het Toubkal Nationaal Park, met af en toe sneeuw op de hoogste toppen. Te weinig voor wintersport, denken we.
Het eerste deel gaat de weg door de bergen met regelmatig doorkijkjes naar valleien, waar dorpjes in liggen. Veel bloeiende amandelbomen langs de weg en in de valleien. Zelfs als we bijna boven zijn, zien we opeens langs de weg ingezaaide akkers. Huizen zien we daar nauwelijks.
De bergen zijn schitterend, allerlei verschillende kleuren en vormen. Een deel van de route loopt heel hoog en je kijkt op de lagere toppen om ons heen.

Het tweede deel van de route gaat langs een riviertje, dat wil zeggen meestal hoog bovenlangs. Beneden ons tegen de helling dorpjes in dezelfde kleur als de omringende bergen. Rond de rivier akkertjes in verschillende tinten groen. Soms langwerpige, dan weer kleine vierkante lapjes met een dijkje erom.
In het laatste stuk rijden we een paar keer door een dorpje. De geasfalteerde weg is dan een zandweg en soms vragen we ons af of we nog wel op de hoofdweg zitten. Uiteindelijk blijkt dat steeds wel weer het geval te zijn, alhoewel Lieve geen van de dorpen kent en ook de route naar het eind van de weg (Agouin) pas zo’n 10 km voor dat einde kan vinden.
We rijden door naar Auberge Agdal op de route naar Telouet. Drie jaar geleden waren we hier ook. We worden herkend als we ons aanmelden.

Vandaag meer dan 150 foto's, dus de selectie was moeilijk.

Lekker om in gedachten een beetje met jullie mee te reizen. Zelf ben ik sinds donderdag voor een tijdje aan huis gekluisterd door een operatieve ingreep. Flink wat pijn, maar met veel geduld, rust en af en toe een flinke pijnstiller is het te doen. Als de lente terugkeert, hoop ikzelf ook weer hersteld te zijn. Geniet voor jezelf, met elkaar en ik geniet met jullie mee - op afstand!

Godfried Beumers 2019-01-27 12:09:59

Nou, de foto's zijn prachtig! Ik geniet zó van jullie mooie verslag, echt leuk!

maaike 2019-01-27 20:57:43

Deze route van Aoulouz naar Agouim rijden wij elk jaar, we vinden het persoonlijk een van de mooiste routes in Marokko.

Lia Keizer 2019-01-27 21:25:45

Prachtige foto's wederom. We genieten er erg van!