Welkom in Rusland

Litouwen, Kaunas

We reden langs de Nemunas naar het westen. Soms komen we door het dal vlak langs de rivier, andere keren rijden we langs het bos boven de uiterwaarden.
Het wordt ook hier nu voorjaar. De bomen zijn bijna allemaal uitgelopen. De uiterwaarden zijn geel van de paardenbloemen.
We rijden naar een plek aan de Merguva, een oude loop van de Nemunas. We staan onder een uitkijkpunt die zicht biedt op Rusland. Tegenover ons op de oever van de grensrivier ligt de stad Neman (Ragainé).
De grenspolitie stopt om onze paspoorten te bekijken. Daarna zien we ze nog regelmatig langsrijden.
“Welkom in Rusland” is het sms-bericht dat Paul krijgt op zijn telefoon. Gelukkig zitten we aan de goede kant van de grens. De telefoon gaat dus maar uit omdat we hun kas nu niet willen spekken. Mijn telefoon blijft gewoon een Litouwse provider gebruiken.
Als de vissers ’s avonds zijn vertrokken, wandelen we nog even naar hun plekje. Voor ons schiet een rode vos de struiken in.
Aan de andere kant van de weg ziet Paul in het bos lelietjes-van-dalen en salomonszegel.