Onderweg naar huis

Frankrijk, Gravelines

Tegen twaalf uur gisteravond gaan rijden. Op borden bij de haven dat er mogelijk vertraging zou zijn in verband met strengere controles. We hebben er weinig van gemerkt. Onze paspoorten werden gecontroleerd door de Franse grenspolitie en daarna konden we door naar de incheck. Formeel moeten er dan boekingsformulieren worden getoond. Ik had ze klaar op mijn telefoon, maar nadat we onze paspoorten hadden afgegeven, kwam de boardingspas (inclusief “pet 1x”) er meteen uit.
Een veiligheidscheck, zoals we die op de heenweg, in Cairnryan en in Larne kregen, hebben we niet gezien.
Om half een stonden we in onze “lane” te wachten tot we het schip op mochten rijden. Het was weer niet heel erg druk. Het ruim waarin wij stonden was zeker voor de helft leeg, zagen we toen we tegen 04.00 uur (Engelse tijd, dus 05.00 uur lokale tijd) weer naar de auto’s moesten.
Van boord meteen naar de camperplaats, waar we op de heenweg de nacht voor onze overtocht hadden gestaan. Tegen kwart voor zes kropen we ons bed in om tegen twaalven weer wakker te worden. De zon had het inmiddels lekker warm gemaakt. Na de brunch vertrokken we.
We staan nu in De Klinge, een klein dorp in Oost-Vlaanderen. Vlak bij de grens met Zeeuws- Vlaanderen (Hulst). De camping is op het terrein van het vroegere (80-jarige oorlog) Spaanse fort De Klinge, later Fort Bedmar.