Kalmar

Zweden, Vimmerby

Gisteren reden we naar het zuiden. De “snelweg” waren we al snel zat en dan kiezen we kleine weggetjes. We staan op een parkeerplaats aan een strandje aan de noordkant van Kalmar.
We kijken uit op de brug naar Öland, een eiland in de Oostzee, waar we hierna heen willen.
Vandaag fietsten we naar het centrum van de stad, of eigenlijk naar de zuidkant van de stad. Hier staat het Kalmar Slott. In de 12e eeuw gebouwd als verdediging tegen Deense aanvallen. Later uitgebreid, herbouwd en gerestaureerd tot wat het nu is.
De eerste ruimtes die je binnenkomt zijn de vrouwengevangenis en daarna de koninklijke keuken.
Op de bovenverdieping zijn een aantal mooie zalen te zien. Opvallend dat de maîtresse van een van koningen een kamer(tje) had naast de koninklijke ontvangstruimte.
Het is al weer een paar dagen warm weer, dus vanmiddag heb ik weer lekker in de zon zitten lezen.

Fijn dat mooie weer, dacht het al aan de korte broek van Paul te zien!

Maaike 2019-09-03 20:07:46

De ruimte, de luchten, prachtig! En jullie verhalen! Dank!!