Klus geklaard - alle potten vol

Zweden, Noret

Gisterochtend toen we wakker werden, hing er mist over het meer. Een prachtig plaatje.
Daarna reden we door naar ons bosbessenplekje. Een plekje aan de Napposjö, waar we ieder jaar veel bosbessen (en vossenbessen) vinden.
Onderweg (koffiepauze) ziet Paul een bijzondere rups. Een centimeter of 10 groot en zittend op de stengel van een wilgeroosje. Als we de stengel buigen en dichterbij komen om hem beter te kunnen fotograferen, komt zijn kop omhoog en wordt dikker. De “ogen” zijn dan duidelijk te zien.
Na wat uitzoekwerk komen we op een Olifantsvlinder (officieel Avondrood).
Dan naar ons plekje. Het plan is er twee nachten te blijven staan om bessen te plukken en te verwerken.
Na de lunch gisteren gingen we met 2 plockare op pad. Snel waren ze beide meerdere keren flink gevuld. Met wat er nog in de koelkast stond van de dag ervoor ruim 3 kg. Na het eten weer jam koken. Nu heb ik nog 7 kleinere potjes leeg.
In de loop van de middag/avond kwam er twee keer een camper/wagen kijken, maar ze draaiden en reden terug. We staan dus weer alleen.
Vanmorgen plukken we ieder nog een plockare barstensvol. Met het restje van gisteren weer 2 kilo. Ik vrees dat ik te veel heb voor mijn potjes. Ik zoek dus ook maar een doosje om te vullen. Dat is de jam, die als eerste wordt gegeten (op brood, crackers of in de yoghurt).
Voor ik ging koken lekker in de zon de krant zitten lezen. Al snel krijg ik bezoek van een vlinder (de rouwmantel) op mijn voet. Ik ga maar een fototoestel pakken en hoop dat hij dan nog terugkomt.
Er fladdert een andere vlinder rond me. Op een gegeven moment voel ik iets in mijn haar landen. Toestel op zijn kop en knippen. Dan komt hij op mijn enkel zitten, een gehakkelde aurelia.
Paul was ondertussen de weg verder op gewandeld en kreeg de rouwmantel in zijn vizier.
Morgen gaan we verder. Eerst een bakkie doen bij vrienden van vrienden zo’n 100 km verderop. Overmorgen naar Östersund. De wasruimte is weer besproken voor vrijdag later in de middag en daarna is het taco’s eten. Zaterdag gaan we met zijn allen bosbessen plukken. Niet meer voor ons dus.

Wat een leuk souvenir al die potjes met heerlijke jam! Wij wandelden in de Achterhoek rondom het dorpje Vragender. Struiken met heerlijke bramen langs de route. Ik was niet zo voorbereid als jij maar we snoepten er tijdens de wandeling heerlijk van. En bij het eindpunt na weer een struik met heerlijke vruchten was een bewoner zo slim om er ook jam van te maken en zo konden we toch een potje bemachtigen!

Joanne 2022-08-28 19:43:29

De rust en het relaxte stralen van de foto's af.