Glas in Växjö

Zweden, Älmhult

Vanmorgen reden we naar Växjö. Onderweg bij de Lidl lekker notenbrood gehaald. Nadat we tevergeefs geprobeerd hadden een bärplockare te vinden bij de Dollarstore, aten we een mandarijntje. Een van onze buren geeft aan mensen die op reis gaan een netje mandarijnen mee. We hebben er al meerdere gehad.
Na de lunch liepen we Växjö in. Zuid-Zweden ligt onder de krul van het lagedrukgebied dat nu boven Oost-Europa ligt, dus regent het hier. We gaan naar het Smålands Museum met daarin het Zweeds glasmuseum. Naast beelden van de glasfabricage een aantal mooie objecten, ook in de tijdelijke tentoonstelling.
De geschiedenis van het gebied slaan we over om door te lopen naar het Utvardrarnas Hus (gewijd aan de emigratie van Zweden naar de VS). Naast portretten van Amerikanen van Zweedse afkomt, is er de schrijfkamer van Vilhelm Moberg, Nobelprijswinnaar, die een trilogie schreef over het harde leven van de Zweedse emigranten in hun nieuwe land.
Nog even naar de 12e-eeuwse kathedraal. De oorspronkelijke kerk is diverse malen afgebrand en iedere keer groter herbouwd. De huidige kerk is gebouwd halverwege de 18e eeuw.
In de kerk een modern altaarstuk van glas en staal. (Bertil Vallien 2002). Voor het altaar een vloerkleed, vol symbolen. Een glazen doopschaal hangt tegen een kunstwerk dat “Fountain of Life” wordt genoemd. In de vloer van het middenpad het embleem van St. Sigfrid (een S met 3 kruizen), de stichter van de (eerste) kerk hier.
We rijden door naar een parkeerplaats aan weg 32, met uitzicht op een meertje. We staan er vannacht met 2 campers.