Rocca Calascio

Italië, Cepagatti

Vanmorgen reden we naar Calascio, in het nationaal park Gran Sasso e Monti della Laga. De laatste kilometers via haarspelden omhoog de Gran Sasso bergketen op.
We wilden naar het kasteel Rocca Calascio, maar de weg er naar toe is verboden voor campers.
Onderaan het dorp is een parkeerplaats voor campers en bussen. Daar gaan we dus maar staan en kijken dan verder.
We lopen het dorp in. Het is echt een oud bergdorp (op 1200 m hoogte), met smalle wegen (max 1.50m) en veel trappen tussen de wegen. Een paninoteca (broodjeszaak) heeft koffie en water. In de zaak een verzameling antiek gereedschap voor ambacht of huishouding. We zien o.a. spintollen, een kam om wol te kaarden (van kaardenbollen) en een 150 jaar oude houten draaibank.
De eigenaar vond het leuk dat we geïnteresseerd waren en wilde veel vertellen. Hij sprak echter voornamelijk Italiaans, dus het ging met handen en voeten.
In het dorp een aantal huizen (palazzo) uit de 15e tot 19e eeuw.
Na de lunch hielden we rust.
Tegen vijven namen we de fiets om naar het 10e eeuwse kasteel te fietsen (dik 3,5 km haarspelden tot een hoogte van 1460 m).
Volgens de beschrijving is het een van hoogste kastelen in Italië, het hoogste fort in de Apennijnen.
Het is gebouwd voor militaire doeleinden en omdat het zo hoog ligt, is er rondom goed uitzicht.
In de 10e eeuw is een enkele wachttoren gebouwd, in de 13e eeuw is er een binnenhof met 4 wachttorens op de hoeken rondom de grote toren gebouwd.
Het fort heeft nooit dienstgedaan in een strijd, maar werd al in 1461 zwaar beschadigd door een aardbeving. Het dorp Calascio is herbouwd, het fort niet.
We blijven vannacht op de parkeerplaats bij Calascio.

Jullie weten de mooiste en interessante plekjes wel te vinden! Wat ik me vandaag nog wel afvroeg of de temperatuur bij jullie ook boven de 40 graden is gestegen. In Sicilie wordt het ene recond na het andere overtroffen. Hopelijk is het op de hoogte waar jullie nu verkeren wat koeler. In elk geval: voorspoedige voortzetting van jullie reis.

Leendert 2022-06-29 20:59:48

Wat een leuk dorp om doorheen te struinen.