a,a,b,b,a

Ierland, Limerick

Dit is het rijmschema van de limerick, een vers van 5 regels. Wat het vers met de stad te maken heeft, is niet (meer) bekend. Wij gingen dus vandaag naar Limerick.
Maar niet nadat we nog een keer de wc hadden geleegd, het vers water aangevuld en de grijswatertank geleegd. Een klusje dat regelmatig terugkomt als we met de camper op stap zijn.
Limerick zelf heeft niet zo heel veel bezienswaardigheden. De oudste markt van de stad (The Milk Market) is niet meer dan een met tentzeil overdekt plein met wat curiosakraampjes.
De Treatystone (een brok kalksteen) is leuk vanwege het verhaal. Hierop werd het verdrag van Limerick getekend: Na de overwinning van Willem van Oranje bij Boyne werden andere Ierse steden veroverd. Galway en Limerick waren de laatsten. In Limerick werd een verdrag getekend waarbij de katholieken enige mate van godsdienstvrijheid kregen in ruil voor een eed van trouw aan William en Mary. Veel Ierse prominenten weigerden en het verdrag werd verworpen. Met als gevolg striktere beperkingen voor de katholieken.
In St Mary’s Cathedral zijn mooie misericorden (genadezittingen). Vroeger moesten geestelijken tijdens de hele dienst staan. Op een gegeven moment (tussen 1480 en 1500) zijn er opklapbare eiken zittingen gemaakt. De onderkant van de zittingen heeft prachtig houtsnijwerk van fabeldieren en symbolen van goed en kwaad.
Over St. John Castle schreef Paul het volgende:

In Limerick staat Sint John zijn kasteel
Met ronde torens en op iedere hoek een kanteel
De moderne tijd wist er echter met veel glas
Een kantine te bouwen met plek voor een plas
Het bouwwerk van nu verpeste Sint John’s juweel

We staan nu in Dromineer een haventje aan Lough Derg, een van de grootste meren van Ierland. De normale parkeerplaats voor campers wordt vanavond afgesloten in verband met een triatlon morgen. We staan dus op een parkeerterrein in het dorp, vlak bij de haven met een toiletgebouw en prullenbakken.

Liefs en plezier en voldoening!

Godfried Beumers 2017-06-18 13:48:13

Hier in Nederland is het erg droog, daar hebben jullie geen last van zo te zien en te lezen. Konden we maar wat wolkjes met wat zonnestralen ruilen, dan was het overal naar ieders zin. Maar ik lees wel, dat jullie je prima vermaken. Dus vooral doorgaan met genieten!

Magda 2017-06-18 16:29:27

Een limerick heeft ook een metrum. aabba is niet genoeg