Museumnacht in Kuldiga

Letland, Liepaja

Vanmorgen fietsten we naar het noorden van de stad. Onderweg zien we sovjetbouw huizenblokken.
We passeren een kanaal met een dubbele draaibrug uit 1906. Een schip moet tussen haven en zee door de brug.
In de wijk Karosta gaan we eerst naar de Russisch-Orthodoxe Kathedraal. Als we in het voorportaal staan, zien we dat er een dienst bezig is. Een begrafenis zien we aan de geopende kist met een krans ervoor. Dan gaan we weer naar buiten. Een mevrouw gaat net naar binnen en gebaart dat ik een hoofddoekje moet dragen.
We fietsen naar de gevangenis van Karosta, gebouwd als hospitaal rond 1900, maar nooit als zodanig gebruikt. Tot 1997 heeft het gebouw dienst gedaan als militaire gevangenis. Volgens de bordjes is het de enige militaire gevangenis in Europa, die open is voor toeristen. Je kunt er alleen binnen met een rondleiding en daar hebben we geen zin in.
We fietsen een rondje om de haven en dan terug naar de camper.
Na de lunch rijden we naar Kuldiga, een stadje met een 17e-eeuws centrum en verder vooral bekend van de Ventas rumba, een 240 m brede waterval in de Venta. Ter plaatse vinden ze dat dit de breedste van Europa is, al is hij maar 1 m diep.
Als we na het eten door de stad lopen, zien we dat het stadhuis geopend is. We worden verwelkomd met een snoepje (toffee) vanwege museumnacht. Helaas was er een lezing bezig in de mooiste zaal van het gebouw, dus we hebben alleen even om het hoekje gekeken.
Wat verderop in een deel van het oude stadhuis was een ruimte met een aantal weefgetouwen. Een dame was bezig en vertelde dat ook zij speciaal voor museumnacht nu aan het (hobby)werk was. Er werden hele mooie (fijngeweven) tafelkleden en dekens gemaakt.
We slapen vannacht aan de rand van de stad naast een parkje.